Hubspot er et alt-i-ett system som tar for seg salg, markedsføring og kundeservice. Hubspot har på kort tid blitt ett av de mest brukte markedsføringsverktøyene og CRM-systemene på markedet. Hubspot begynner for alvor å få fotfeste også her i Norge, da flere bedrifter begynner å ta det i bruk og får øynene opp for inbound marketing. For det er liten tvil om at Hubspot passer perfekt til inbound marketing.

 

Hvorfor har Hubspot blitt så populært?

Det finnes mange grunner til at interessen og populariteten til Hubspot har økt betraktelig de senere årene. En viktig årsak til populariteten skyldes den moderne tankegangen på hvordan en bedrift driver med salg, markedsføring og kundeservice, også kalt inbound marketing. Det var skaperne av Hubspot, Brian Falligan og Dharmesh Shah, som innførte begrepet helt tilbake i 2006.

 

Siden den gang har Hubspot blitt et verdensledende markedsføringsverktøy, som er tilpasset for å følge potensielle kunder gjennom hele kundereisen. Hubspot gjør hverdagen enklere og mer effektiv ved å samle alt i ett system. De forskjellige temaene kan jobbe mer sømløst siden alt er samlet i ett system, og ikke minst enklere jobbe mot samme mål. Det gjør at det er bedre for din bedrift og bedre for dine leads og kunder.

 

Populariteten til HubSpot i Norge
 Populariteten til HubSpot i Norge, målt ved Google Trends.

At alt er samlet i ett SaaS (Software as a Service) er med på å gjøre Hubspot så populært. En bedrift trenger dermed ikke forholde seg til så mange forskjellige verktøy for å få utført markedsføringen. Det senker kostnaden og forenkler arbeidet med både markedsføring, salg og kundeservice. Andre grunner til at dette verktøyet har økt i popularitet:

  • Markedsførere har mindre verktøy å forholde seg til
  • Blir enklere å måle og analysere markedstiltak
  • Markedsføring overleverer varmer leads til salg, øker konverteringen til kunder
  • Salg har et enkelt system å forholde seg til, som kan tilpasses deres behov

 

 

Inbound marketing og Hubspot

Inbound marketing og Hubspot nevnes ofte i samme åndedrag og grunnene til det er mange. En av hovedgrunnene til det er at SaaS’et er bygget opp rundt inbound marketing, men hva er inbound marketing? Det er et moderne system som skal tiltrekke besøkende ved å tilby relevant innhold gjennom hele kjøpsreisen, konvertere besøkende på nettsiden, bearbeide dem til kunder ved å sende relevant innhold og begeistre dem til ambassadører. Det hele skjer gjennom å lage innhold av høy kvalitet som tar for seg de utfordringene dine potensielle kunder står ovenfor. Inbound-metodikken bruker blogger, e-bøker, sjekklister, calls-to-action (CTA), skjema, landingssider, personifiserte e-poster og sosiale medier for å tiltrekke, konvertere, bearbeide og begeistre. Inbound marketing-metodikken er strategien, mens Hubspot er programvaren som setter det hele sammen i et system.

Inbound Marketing-metodikken

Det som som også er viktig å ta inn over seg, er at Hubspot er et fantastisk program og verktøy for de som ikke er “helt frelst” på inbound marketing. For det gir fortsatt de samme gode fordelene til de bedriftene som ønsker å føre en mer tradisjonell digital markedsføring. 

Hubspot: Det ultimate verktøyet med alt i ett system

Hubspot har tatt store markedsandeler de senere årene og det med god grunn. Det er et alt-i-ett system som tar for seg salg, markedsføring og kundeservice på en ny og moderne måte. Slik at bedrifter enklere kan målrette seg mot sine potensielle kunder, konvertere til kunder og vedlikeholde kundeforholdet. I denne bloggen skal vi grundig gå gjennom de tre hoveddelene innen Hubspot: markedsføring, salg og kundeservice.

Hubspot Marketing Hub

Dette er alle markedsføreres store drøm. Et program som lar deg samle alle markedsaktiviteter på et sted. Det gir nye muligheter for å se alle tiltak under ett og forenkler analysen av de forskjellige tiltakene. I inbound marketing er det verdifullt innhold og dataanalyser som skaper vekst.

 

Blogging har sjelden vært enklere

De fleste B2B-bedrifter driver i dag med en form for innholdsmakredsføring. I dag handler det om å hjelpe leads med utfordringer de har og å utdanne leads og kunder om dine produkt(er) og tjeneste(r). I et inbound marketing perspektiv er det helt utenkelig å la være å skrive blogger. Derfor ønsker vi å bruke et innholdsverktøy som gjør jobben enklere og mer effektiv. Det er akkurat det Hubspot tilbyr deg som markedsfører. Et integrert verktøy som hjelper deg med søkemotoroptimaliseringen, redigering, publisering og anaHubSpot blogg verktøy med søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimaliseringen går sømløst inn i redigeringsverktøyet og gir deg forslag til hvordan du kan forbedre tekst med søkeord og hvilke tilsvarende blogger du bør lenke til. Analyseverktøyet lar deg analysere alle aspekter ved bloggen. Hvor godt den tiltrekker seg potensielle kunder og om den konverterer de besøkende. Andre fordeler med blogg-verktøyet er:

 

  • Integrasjon mot Google Docs gjør det mulig å laste inn ferdige dokumenter på en enkel måte. Ikke noe mer klipp og lim. Passer spesielt godt for oss som er i overkant Google frelst.
  • Den nye kladd-funksjonen gir mulighet for deg og dine kolleger å samarbeide inne i samme dokument. Her er det mulig å kommentere og redigere sammen. Det åpner for et tettere samarbeid og bedre korrektur av blogger.
  • Planlegge eller publisere blogger.
  • Unike muligheter for søkemotoroptimalisering. Det handler om å rangere høyt for de riktige søkeordene.

Samler alle e-post tiltak i ett

En av mange utfordringer til markedsførere i dag er at de må forholde seg til så mange forskjellige markedsføringsverktøy. Med Hubspot holder det å forholde seg til ett. All e-postmarkedsføring kan sendes enkelt og effektivt ut fra ett system.

Med innføringen av de nye personvernreglene til EU. Er det en fordel å samle alle e-post tiltak i ett system. Da blir det mindre å forholde seg til og enklere å behandle data på en riktig måte. Hubspot har lagt til rette for å håndtere GDPR på en god måte, og det forenkler jobben betraktelig.

Les også: GDPR for markedsførere: En komplett guide

E-postverktøyet er enkelt å forholde seg til og det gir deg som markedsfører en rekke muligheter til å tilpasse e-postene etter eget ønske. Du har muligheten til å bygge opp e-poster fra grunnen eller du kan basere dem på maler. Verktøyet er bygget opp slik at du kan dra inn de elementene du selv ønsker. Har du behov for mer avanserte maler for nyhetsbrev? Da er det mulig å kjøpe det i Hubspot’s egne markedsplass.

E-postmarkedsføring er viktig for å knytte et mer personlig forhold til dine leads og kunder. Derfor er det viktig å gjøre e-postene du sender mer personlige, og det gjør du ved å implementere personlige tags i e-posten. En annen bra funksjon er SMART-innhold, som forandrer seg etter hvor en potensiell kunde er i kundereisen eller hvilket type innhold de har klikket på. Andre fordeler med e-postverktøyet:

 

  • Analyse-mulighetene: Åpner for å se hvilke e-poster som fører til at dine leads konverterer, åpner, leser eller klikker på innholdet du sender.
  • Utsendelse: kan sende til enkeltpersoner eller lister, planlegges for automasjon
  • Klargjort for GDPR

 

Søkemotoroptimalisering (SEO): for å bli funnet organisk

Det er gode muligheter for å søkemotoroptimalisere all innhold som publiseres i Hubspot. En av grunnelementene i inbound marketing-metodikken er å tiltrekke besøkende til nettsiden. Vi ønsker gjerne at det meste av denne trafikkens skal komme fra organiske søk. Derfor er det så viktig med SEO.

 

Det er flere måter å drive med SEO i programvaren. Tidligere snakket vi om hvordan blogg-verktøyet hjelper med SEO når du skriver blogginnlegg. Den hjelpen er viktig for at du skal kunne lage optimalt innhold. Det siste innen inbound marketing og SEO er temaklynger på godt norsk eller topic clusters på engelsk. Denne metoden tar for seg et hovedinnhold (pillar content), som bygges opp med under-tema (sub topics). Alt innholdet i under-temaet lenker til hovedinnholdet, slik at trafikken inn mot under-temaet er med på å rangere hovedinnholdet høyere i søkemotorene. Andre fordeler med SEO-verktøyet:

 

  • Temaklyngene kan analyseres ned til minste detalj og gir fullstendig innblikk i hvordan innholdet tiltrekker seg besøkende og konverterer.
  • Gir forslag til endringer som kan forbedre blogginnlegg og heve søkbarheten til landingssider
  • Planlegge og utføre en innholdsstrategi som er tilpasset moderne søkemotorer

 

Planlegg og overvåke de sosiale mediene

For å lykkes med inbound marketing er det viktig å bruke sosiale medier. Derfor har Hubspot implementert et sosiale medier-verktøy som kan publisere i Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter og Google +. For å øke sjansen for at du skal lykkes med din sosiale medier strategi er det også mulig å overvåke de forskjellige kanalene. På den måten kan du til enhver tid fange opp når noen diskuterer merkevaren din. Hubspot lar deg også:

 

  • Åpner for muligheten til å knytte opp det du publiserer på sosiale medier med en kampanje. Slik at du kan analysere alle aspekter ved kampanjen og hvor mange potensielle kunder som kommer fra sosiale medier
  • Oversiktlig presentasjon av det som publiseres, og mulighet for å analysere likes, delinger og kommentarer
  • Bruk Facebook Lead Ads til å generere høykvalitets leads direkte fra Facebook
  • Mist aldri en sjanse til å kommunisere med dine følgere og begeistre dine kunder

 

Konverter dine besøkende

Når du har tiltrukket besøkende til din nettside er det viktig å ha tilbud og skjema som kan konvertere den til leads. I Hubspot har du mulighet til å lage CTA og skjema for å konvertere, og alt kan tilpasses din merkevare. Det er også mulig å implementere dette på vanlige nettsider, og du trenger derfor ikke ha en nettside som er bygget i Hubspot’s egne CMS.

 

Automatisere innhold for å bearbeide

Automatisk markedsføring har forenklet verden for markedsførere og gjort det mulig å håndtere den mengden med leads som generes. Det gir oss muligheten til å bearbeide leads til kunder, og lar oss effektivt følge leads gjennom hele kjøpsprosessen. Verktøyet i Hubspot for denne typen automatisering heter Workflow.

Markedsføringsautomasjon med Workflow

Du kan sette egne kriterier for at leads skal bli tatt inn i en workflow. Kriteriene kan være kjøper personas, medlem av lister, påmelding til seminar, lastet ned e-bok eller lignende. Dermed kan du tilpasse egne løp som er spesialtilpasset dine leads. Underveis i Workflow’en har du mulighet til videre å tilpasse innholdet etter hvordan leadet engasjerer seg med innholdet. Her er det også mulig å gi poeng til leadet. Dermed kan markedsføringsavdelingen overlevere leads til salg når de har nådd et gitt antall poeng. Da vil jobben til salg være mye enklere siden de kommuniserer med varme leads, som gjerne er klare for å bli hjulpet. Denne sømløse overføringen fra markedsføring til salg fører til en langt høyere konvertering enn ved outbound aktiviteter.

 

Les også: Hvordan lage personas?

 

Segmentering fører til bedre konvertering

Segmentering av leads er utrolig viktig og kan hjelpe deg som markedsfører å nå de målene som er satt. Hubspot gjør det mulig å segmentere leads på kontaktinformasjon og hvordan de oppfører seg på nettsiden. Dermed kan vi sende ut nyhetsbrev eller annen markedskommunikasjon som er tilpasset akkurat det segmentet vi ønsker å nå.

 

Landingssider som er tilpasset dine besøkende

Det er enkelt å designe og tilpasse landingssider i programvaren. Selv de uten store tekniske ferdigheter kan forstå hvordan det gjøres, men det er også mulig å kjøpe ferdig landingssider om det er ønskelig.

Landingssidene kan enkelt tilpasses dine besøkende og hvordan de oppfører seg på nettsiden. Ved å implementere Smart-innhold vil landingssiden vise forskjellig type innhold etter hvem som besøker siden og hvor langt leadet eventuelt har kommet i kjøpsprosessen.

Alle analyser på ett sted

En av de beste tingene med inbound marketing er at alle tiltak som utføres kan analyseres, og data kan legges til grunn før en avgjørelse tas. Dette gjør at en avgjørelse ikke baseres på synsing, men på faktiske tall.

Analyseverktøyet til Hubspot

Alle digitale kanaler kan analyseres, og det forenkler jobben til en markedsfører. Programmet gjør det mulig å følge besøkende, potensielle kunder og kunder. Slik kan man enkelt se hvilke tiltak som fungerer og hva som ikke fungerer. Få full kontroll på markedstiltakene og gjør avgjørelser som bygger på data.

Nettside-design med Hubspot

I Hubspot begrenses ikke tilpassingen av egne nettsider til kun blogg-sider og landingssider. Det er også en egen CMS. Slik at det er mulig å designe helt egne nettsider, som er optimalt tilpasset inbound marketing. Det er viktig å ta i betraktning at det ikke er en forutsetning at nettsidene designes med Hubspot for å lykkes med inbound marketing-metodikken.

I dag er det fortsatt vanligst å designe og utvikle nettsider i WordPress, men her en noen gode grunner til hvorfor det også kan utvikles i Hubspot CMS:

  • Enkel tilgang på maler
  • Drag-and-drop funksjon forenkler designet av nettsiden
  • Forenkler implementeringen av CTA og skjema
  • Tilpasse nettsidene med Smart-innhold. Slik at det varierer med de besøkende

Hubspot Sales Hub

Dette er delen av programvaren som hjelper deg å bygge en effektiv salgsprosess som engasjerer din prospekter og konverterer dem til kunder.

Få full oversikt

For å lykkes med inbound marketing-metodikken er det viktig med en veletablert salgsprosess og et dyktig salgsteam. Hubspot Sales Hub er ikke et kriterie for å lykkes, men det hjelper din bedrift med å få full oversikt over prospekt og kunder. Hver enkelt selger kan personalisere kontaktkortet for å ha tilgang til den informasjonen som er mest relevant. Andre fordeler:

  • Få oversikt over hvilket innhold som engasjerer prospektet eller hvilke sider de besøker
    • Hva har prospektet lastet ned av e-bøker eller lignende
  • Personlige kontakt-egenskaper for bedre oversikt

Samtaler og live Chat

Den nye funksjonen conversations knytter sammen alle meldinger fra live chat, team e-post og Facebook Messenger. Slik at det er mulig å samarbeide i team, delegere meldinger og svare på meldinger fra prospekt og kunder på samme sted.

Live Chat kan installeres på nettsiden og muliggjør samtaler med besøkende og potensielle kunder. All kommunikasjon lagres i loggen til leadet slik at det enkelt kan hentes opp til en annen gang. Det er også mulig å bygge inn chat-bot i denne funksjonen. Slik at det er mulig å automatisere mye av henvendelsene.

Smarte integrasjoner

Et av de viktigste verktøyene til salg er e-post. Derfor har Hubspot smarte integrasjoner mot Gmail, Outlook og Office 365. Slik at all kommunikasjon mellom salg og prospekt/kunder kan lagres og spores.

Bli mer effektiv med e-postverktøyet

For at salg skal kunne jobbe mer effektivt er det viktig at e-postverktøyet er så bra som mulig. Det er to forskjellige måter å bruke verktøyet på. Den første måten er inne i selve Hubspot, mens den andre er i integrasjonen med Gmail, Outlook eller Office 365. Her er det mulig å:

  • Lage egne maler for å ta kontakt med prospekt og kunder.
  • Sporing av e-post. Slik at du får beskjed om e-posten åpnes og om det klikkes på lenker som er vedlagt.
  • Snippets: legge til dine vanligste linjer med tekst til en shortcut. Effektiviserer e-postskriving betraktelig.
  • Automatisere e-post sekvenser: Sett opp en rekke tidsbaserte e-poster basert på maler for å følge opp prospekter og kunder.

Møtebooking til et nytt nivå

Salgsavdelinger booker møter ofte, og med møtebookingen, som er integrert med Google Calendar eller Outlook, til Hubspot blir det mer effektivt. I tillegg blir det hele mer på prospektenes premisser. De kan enkelt booke et møte med en salgsrepresentant, og det hele logges automatisk i CRM’et.

Møtebooking i Sales Hub

Hvem besøker nettsiden

Det er en egen funksjon som analyserer hvilke prospekt og bedrifter, som engasjerer seg mest på nettsiden. Her er det mulig å sette opp egne meldinger når etter hvem som besøker siden. Gir en unik mulighet til å ta kontakt med bedrifter som ofte besøker nettsiden.

Hubspot Service Hub

Våren 2018 lanserte Hubspot sin nyeste del av sitt SaaS, Hubspot Service Hub. Denne delen er ment å støtte opp om det siste leddet i inbound marketing-metodikken. Nemlig det å begeistre kunder til å bli ambassadører for bedriften din. Det er ingenting som er bedre enn å beholde sine kunder, begeistre og la dem markedsføre merkevaren din videre.

Service Hub skal hjelpe med å engasjere, guide, og vokse smartere sammen med dine kunder, og ikke minst skape fornøyde ambassadører. Dette kundeservice verktøyet består av: 

  • Spørreundersøkelser som kan måle kundetilfredshet
  • Tickets: for å logge kunders problemer
  • En kunnskaps database
  • Live chat og Conversations