En av de store fordelene med digital markedsføring er at vi kan målrette annonser og innhold mot en målgruppe du ønsker å treffe. Målgruppen er gjerne satt på grunnlag av hvem du ønsker som kunder. På den måten har vi mulighet til å spisse budskapet om produktet eller tjenesten mot en spesifikk målgruppe. Innen inbound marketing ønsker vi å spisse budskapet enda mer, og det gjør vi ved å lage kjøper personas.

En kjøper personas er en semi-fiktiv fremstilling av din optimale kunde. Den baserer seg på eksisterende kunder og hvem du ønsker å nå. Formålet er at de skal hjelpe deg med å tilpasse innholdet du produserer for et spesifikt behov, atferd eller utfordringer. Slik at du kan du tilpasse innholdet til kjøpsreisen.

Hvordan lage en kjøper personas?

Det er flere måter å lage kjøper personas og det kan gjerne ta litt tid for å sette sammen de beste. Du tar ofte utgangspunkt i eksisterende kunder og bruker dem når du bygger opp dine kjøper personas. Mye av informasjonen kan du finne ved at du går gjennom e-poster og annen kommunikasjon mellom kunden og deg. For å få en dekkende personas må du ofte bruke spørreundersøkelser for å lære mer om dine kunder.

Det er ikke all informasjon vi klarer å få fra eksisterende kunder, og enkelte punkter må vi bruke kvalifisert gjetting. Prøv å ta på skoene til dine potensielle kunder og se for deg hvilke utfordringer de har, hva søker de etter og hvordan er det de gjør en kjøpsbeslutning. Slik kan du dekke hele kundens kjøpsprosess og med det har du mulighet til å rette budskapet mer effektivt mot dine bruker personas.

Hvor mange kjøper personas trenger vi?

Hvor mange du trenger varierer på størrelsen av bedriften og hvor mange eksisterende kunder dere har. Er kjøper personas en ny erfaring for deg kan det holde i massevis å lage 2-3 kjøper personas. For en større bedrift med flere produkt og en større kundebase kan dere med fordel lage opp mot 20 personas.

Hvem trenger personas?

Jeg vil si at alle bedrifter, som bruker digitale kanaler for å få nye kunder bør lage personas. Av den enkle grunn at da kan du lage verdifullt innhold for hele kundereisen. Dine leads vil bli kjent med deg på en bedre måte og markedsføring og salg fra deg vil ikke virke like inntrengende. Du vil kunne svare på mange utfordringer til dine potensielle kunder og vil kunne få flere leads. Husk at personas skal være basert på eksisterende kunder og ikke bare på antagelser. Det er derfor viktig at du sender spørreskjema for å bli bedre kjent med dine kunder.

Skal vi utelukke noen?

Du har helt sikkert laget en del innhold allerede og målrettet den mot et visst publikum. For å generere leads har du nok implementert calls to action (CTA) på siden. Da har du kanskje lagt merke til at det er varierende kvalitet på dine leads. Dine nye potensielle kunder kan være student som gjør undersøkelser til en skoleoppgave, konkurrenter eller potensielle kunder som trenger dine produkter blant annet. Siden det kan variere så veldig kan det være lurt å sette opp negative personas som skal sørge for at vi klarer å målrette oss enda bedre.

Inbound marketing og salg er en strategi som skal gjøre det enklere for kunden å ta de riktige valgene og det skal ikke være markedsføring som er inntrengende. Slik vanlig markedsføring oppfattes for de fleste. Det skal føre til flere besøk flere leads og at kunden kjøper dine produkt. For at inbound skal oppfattes på denne måten er det viktig å utvikle egne personas. Det er først da du har mulighet til å målrette ditt budskap så godt.   

Siden vi snart er en sertifisert HubSpot Partner hjelper vi gjerne deg og din bedrift med å implementere inbound marketing. Har du noen spørsmål eller ønsker å lære mer om inbound kan du ta kontakt med oss her.

Ta kontakt for hjelp med digital markedsføring!