Hvordan øke salg er noe vi tenker daglig på, for det er nettopp det som driver butikken rundt. En av de viktigste erfaringene vi lærte innenfor markedsføring i 2017 var at for å øke salget må vi fokusere mer på selve forbrukeren. Budskapet vi skulle ut med måtte være sentrert rundt forbrukeren. Målretting og tilpassede kjøper personas er med på å gjøre denne bruker fokuserte markedsføringen enklere. En annen ting som er med på å forenkle dette er innføringen av GDPR. Tro det eller ei! Så hvilke taktikker for digital markedsføring er det som gjelder i 2018?

Temaklynge

Dette er en SEO taktikk som virkelig begynte å gjøre seg gjeldene i 2018, og vi vil se at flere og flere beveger seg over på denne taktikken. Hva er så temaklynge og hvordan er det forskjellig fra andre SEO taktikker? Enkelt forklart er det en samling av innhold, som blogg, hvor du fokuserer på et nøkkelord. Der du velger deg et hovedinnhold, som du linker alle dine underliggende blogger av samme tema til.

Si at du velger e-postmarkedsføring som hovedtema. Da finner du en side eller blogg som blir kjerne innholdet. Deretter lager du blogger med longtail nøkkelord versjoner av samme tema, som for eksempel avansert e-postmarkedsføring.

temaklynge på e-postmarkedsføring

Dette er en taktikk som skal føre til bedre SEO og høyere autoritet av kjerneinnholdet, som igjen fører til at du klatrer på Google. Det er også et annet element ved klyngetema og det er kjøpsreisen. Du kan tilpasse dine blogg-innlegg til kjøperen og reisen, og på den måten vil du øke salget.

Markedsføringsautomasjon

Det er ikke alle som følger inbound metodikken, men uansett om du gjør det eller ikke, så vil du få store fordeler ved å ta i bruk markedsføringsautomasjon. Etter vi selv gikk over til Hubspot, har vi sett store gevinster i å automatisere alt ved hjelp av ett verktøy. Tidligere har vi brukt flere forskjellige verktøy, men da er det vanskeligere å få full oversikt. Ikke minst følge opp potensielle kunder og kunder. Så har du ikke begynt med å automatisere markedsføringen er det på høy tid å begynne.

Stemmesøk

Tidligere i år skrev vi om trender innen digital markedsføring. En av de tydeligste trendene er stemmesøk. Hovedgrunnene til det er utbredelsen av Google Home, Alexa og Siri. Her i Norge har vi ikke sett den så mye av dette enda. Det er av den helt naturlige grunnen at det ikke er utviklet SMART-høytalere for norsk språk enda, men det vil komme i nær fremtid og da er det viktig å være klar for det. Derfor bør du allerede nå tilpasse og optimalisere innholdet ditt slik at det kan fanges opp av stemmesøk.

Chat-bot

Har kommet for å bli og det kan spare deg for mye tid. I 2018 vil bruken av chat-bot’er komme til å øke betraktelig, og de kommer til å bli gode! Det vil bli viktig å samle data fra chat. Husk at data er kongen! Har du ikke installert chat på nettsiden og driver med kundeservice? Da er det på tide at du gjøre dette!

Begynner du å sette sammen en markedsføringsstrategi på de taktikker for digital markedsføring jeg har gått gjennom, vil du komme langt i år. Vi har allerede implementert alle foruten stemmesøk, men der er vi godt i gang med å optimalisere innholdet vårt. Ønsker du å lære mer om taktikker for digital markedsføring, så kan du laste ned vår e-bok om digital markedsføring her.