Det er fellesferie og nesten hele Norge er på ferie, og det kan virke som det er lite som skjer i juli. Allikevel får vi hele tiden servert nye ting på Facebook, LinkedIn og gjennom nyhetsbrev. Det kan vel ikke være noen som sitter og gjør all den jobben, mens de fleste har late dager på stranden, hytta eller fjellheimen? Nei, det meste av det du får servert gjennom ferien er automatisert. Da dukker gjerne spørsmålet opp: ”Hvordan kan jeg automatisere mitt innhold?”.


Spar tid med automatisering av innhold

Noe av det viktigste vi kan gjøre på sosiale medier er å dele relevant innhold med våre følgere og potensielle kunder. Ulempen med dette er at det ofte kan ta lang tid. Ved å automatisere publiseringen av innholdet sparer vi mye tid, mye tid!
Det er flere måter å automatisere innhold på. Alt fra å planlegge innholdet du ønsker å dele på Facebook eller bruke mer avanserte verktøy.  Slike verktøy gjør det også mulig å dele innhold på flere sosiale medier.
Det er ikke bare deling av innhold på sosiale medier som kan automatiseres. Vi kan automatisere våre nyhetsbrev, e-post til potensielle kunder og påminnelser om å kjøpe fra vår nettbutikk for å nevne noen. Heldigvis skal jeg dele hvordan du kan automatisere ditt innhold i denne blogg posten.

Automatisering i Facebook

Du har gjerne tenkt at det tar for lang tid å sitte på Facebook hver dag for å poste innhold? Tanken har streifet de fleste av oss, men heldigvis trenger vi ikke å sitte på Facebook hver dag for å poste nytt innhold. Ved å automatisere postingen av innholdet kan vi heller bruke tid på å kommunisere med brukerne og alt det andre vi trenger å gjøre.
Det er flere måter å automatisere posting av innhold i Facebook. Den enkleste og billigste er å bruke planlegg istedenfor å poste med en gang. Det betyr at du kan planlegge hele uker i gangen og så kan du heller poste ekstra innhold om du ønsker. Slik kan du spare mye tid.

 

publish schedule

 

Automatisering av sosiale medier

Leser du denne bloggen har du høyst sannsynlig en eller flere kontoer i flere sosiale medier. Du har sikkert en Instagram-konto, LinkedIn og kanskje en Twitter- konto også. Det tar fort tid om du skal dele innhold i alle disse kanalene. Skal du gjøre dette daglig, vil nesten all din tid gå med på å poste innhold. Helst skal du også ha tid til å gjøre andre ting. Derfor finnes det flere system som lar deg automatisere alt innholdet som skal deles på de forskjellige sosiale mediene, og du vil spare mye tid. Det eneste som er litt dumt er at det koster penger, men tid er penger og mer tid vil du få. Husk at det ikke er mulig å planlegge innhold på Instagram eller LinkedIn fra deres sider. For å automatisere innhold her trenger du et slikt system:

 

 

Automatisering av nyhetsbrev og e-post

Det er flere måter å automatisere nyhetsbrev og e-post. I Mailchimp kan du sette opp flere automatiserte e-post. Det kan være alt fra ”Velkommen til vårt nyhetsbrev” til å sende ut automatiske e-post til personer som har lagt varer i handlekurven, men ikke utført kjøpet.
Det kan være en fordel å sette seg inn i disse automatiserte e-postene for det kan spare deg for mye tid og øke inntjeningen. Visste du at salget av forlatte handlekurver øker med 30 % ved å sende e-post som minner om hva kunden ikke har kjøpt? Ja, det øker med hele 30 %. Så driver du nettbutikk er det viktig å få opp denne automatiseringen. Under kan du se en rekke andre automatiseringer som kan gjøres i Mailchimp.

 

Du kan lese mer om e-postmarkedsføring her.

 

ecommerce

 

Hubspot er utmerket til markedsførings automasjon 

Selv benytter vi Hubspot til markedsføringsautomasjon, det være seg for posting på sosiale medier, utsending av e-post markedsføring. Hubspot er et avansert system som egner seg best for bedrifter av en viss størrelse, men igjen er det et unikt verktøy som samler alle markedsførings-tiltak på nett under ett system.  

 

Gratis e-bok - En guide til digital markedsføring

 

Ta kontakt for hjelp med digital markedsføring!