I dag skal jeg gjøre det enkelt for deg og du trenger ikke nødvendigvis lese hele bloggen. For svaret på dette spørsmålet er veldig enkelt: Svaret er nei. Det er nok mange andre inbound-byråer som vil mene det motsatte. Vi derimot mener at det er fullt mulig, men at det krever hardt arbeid fra alle i organisasjonen.

Selv om vi mener det er mulig å drive inbound marketing uten Hubspot, bruker vi det selv og det med god grunn. Hubspot er et verktøy som gjør det mulig å drive datadrevet markedsføring for å tiltrekke besøkende, konvertere besøkende til potensielle kunder, bearbeide dem til kunder og begeistre dem til ambassadører på en effektiv måte. Derfor ønsker jeg å gi deg seks gode grunner til at vi bruker Hubspot for å skape vekst for oss selv og andre kunder.

#1 Content strategy Tool

Den viktigste metoden for å tiltrekke seg besøkende gjennom organisk trafikk er søkemotoroptimalisering (SEO). Det første du må gjøre er å finne de nøkkelordene du ønsker å rangere for i søkemotorer, som Google og Bing. Her er det viktig at du bruker gode verktøy for å finne gode muligheter for å rangere, samt hvem du konkurrerer mot. Når du har valgt deg de søkeordene du ønsker, begynner jobben for å faktisk rangere.

 

Det nye innen søkemotoroptimalisering er temaklynger (topic cluster). Taktikken baserer seg på at du finner nøkkelord du ønsker å rangere for. Nøkkelordene knytter du opp til hovedinnhold (pillar content), og så produserer du innhold med “long tail” nøkkelord, som knytter seg til hovedinnholdet. Dette er med på å skape trafikk inn mot hovedinnholdet og du vil derfor rangere bedre.

 

I Hubspot er temaklynger systematisert i “Content Strategy tool”, og det er et verktøy vi bruker til stadighet. Verktøyet er med på å gi oss oversikt over hvilken type innhold vi skal lage og ikke minst skaper det trafikk, leads og kunder.

 

Hva er temaklynger og hvordan funker det.

 

#2 Markedsføringsautomasjon

For å drive smart og effektiv digital markedsføring i dag er det vanskelig å komme foruten markedsføringsautomasjon. Det lar seg enkelt og greit ikke gjøre. Heldigvis er mulighetene for markedsføringsautomasjon mange i HubSpot. En av de viktigste for å flytte leads gjennom salgstrakten er det som kalles Workflows. Dette verktøyet gir deg mulighet til å sende e-post med relevant innhold til personer gjennom hele kjøpsreisen. Workflows er perfekt for å sende ut e-postmarkedsføring for å bearbeide potensielle kunder og begeistre kunder.

#3 A/B-testing

For å bedrive smart datadrevet markedsføring er det viktig å eksperimentere med hypoteser. En måte å eksperimentere på er ved å teste flere forskjellige landingssider, CTA (Calls-to-action) eller skjema mot hverandre. I Hubspot er det lagt til rette for å teste variant a opp mot variant B. På denne måten kan du gjøre kvalifiserte valg på et godt datagrunnlag istedenfor å gjette hva som er riktig.

 

Analyseverktøyene er det viktigste redskapet vi har for å drive inbound marketing på en smart og effektiv måte.

#4 Social Publishing Tools

I tradisjonell markedsføring var det ingen mulighet for å drive med automasjon. Heldigvis har tidene forandret seg. I dag har vi mulighet til å automatisere det meste og det gjelder også sosiale medier. For å bruke sosiale medier på en effektiv måte har Hubspot laget “Social Publishing Tools”. Dette verktøyet gir oss mulighet til å planlegge hva vi skal poste i de forskjellige kanalene og gir oss oversikt over hva som engasjerer.

 

Fra dette verktøyet kan vi enkelt publisere blogginnlegg, landigssider, bilder, video og vanlige poster på sosiale medier. Dette er med på å systematisere og effektivisere innsatsen vi til enhver tid gjør.

#5 Analytics tool

Jeg har allerede nevnt det et par ganger i denne bloggen. Analyser er viktig for å drive effektiv markedsføring, og da er Analytics tool et viktig verktøy. Det gir oss muligheten til å overvåke og analysere alt vi gjør i HubSpot-portalen, på hjemmesider, i nyhetsbrev og annonser i sosiale medier. Vi kan lage en inbound-kampanje og følge den. Med dette verktøyet har vi muligheten til å ligge et skritt foran.

 

 

Growth stack hjelper deg å nå veksten du ønsker.

 

#6 Hubspot har alt i ett – Growth Stack

De fleste av disse verktøyene jeg snakker om finnes der ute, men er gjerne delt inn i forskjellige verktøy. Det fine med Hubspot og det som gjør det til et så anerkjent verktøy er at alt er samlet i ett. På engelsk kalles det en growth stack, at alle verktøyene du trenger for å kunne skape den veksten du har satt er samlet i ett system.

 

Det er ikke nok med at det er en markedsføringsportal som gir deg mulighet til å sende ut nyhetsbrev om produktet eller tjenesten din. Det er veldig mye mer. Det er et salgsverktøy som gir selgerne dine en enklere jobb med å selge. Hubspot CRM gjør det enklere for selgerne dine å holde styr på, samt følge opp kundene deres. Alt er samlet i ett og det forenkler arbeidet ditt.