Det er alltid noe som kan forbedres inne e-postmarkedsføring, og det gjelder også for enmefeltet. Ikke alle tenker over hvor viktig emnefeltet egentlig er, men det er en meget viktig del av e-postmarkedsføringen. Emnefeltet er ikke kun viktig for åpningsraten. Det er også viktig for å komme ut med budskapet. Gjennomsnittlig er det rundt 70 % som aldri åpner e-posten du sender, men de leser gjerne emnefeltet. De skummer den i det minste. Med det i tankene ønsker jeg å gi deg mine beste tips til fengende emnefelt.

For å komme frem til fengende emnefelt er det viktig at vi tester og analyserer emnefeltene. Vanligvis tenker vi gjerne på A/B-testing, men når det gjelder emnefelt bør du tenke ABCD og kanskje enda flere tester. Jo flere variabler du tester jo bedre resultat vil du få. Når du skal kjøre tester er det alltid viktig å ha en hypotese, en plan, for hva som skal testes. Det er hypotesene sammen med analysene av testen som bestemmer hva som er vellykket eller ikke.

#1 Variere på lengden

Hvor lang skal egentlig teksten i emnefeltet være? Det er et spørsmål det finnes mange svar på, men det mest vanlige svaret er at et emnefelt ikke bør være mer en 35 tegn. Den anbefalte maksimumslengden er gjerne oppgitt til å være mellom 60 og 70 tegn. Det avhenger litt av hvem du sjekker med. I MailChimp har du 150 tegn til rådighet i emnefeltet. Noe som betyr at du kan eksperimentere med lengden.

Jeg vil anbefale deg å variere på lengden og ikke vær redd for å prøve på lange emnefelt. Selv om mange i dag bruker mobil for å sjekke e-post. Du kan bli overrasket av hva som faktisk funker. Bare husk at det skal være fengende emnefelt som trigger interessen og får frem budskapet.

#2 Prøv forskjellige Call-to-action (CTA) 

Nå tenker du kanskje «Er det mulig å implementere CTA i emnefeltet?». Det er en helt naturlig tanke. Når jeg snakker om CTA her er det snakk om tekst som skal få mottakeren til å utføre en handling. Det er det samme prinsippet vi ønsker å bruke på CTA-knapper på nettsiden. Her skal det stå tydelig hva du ønsker at de besøkende skal gjøre, som for eksempel «Last ned gratis e-bok». Prøv med forskjellige CTA for å se hva som virker best.

#3 Test spørsmål

Det å stille spørsmål trigger ofte interessen hos de fleste. Ønsker du å konverter flere besøkende til leads? Er du klar for GDPR? Eller vil du bli en bedre blogger? Det er bare fantasien som setter en stopper her.

#4 Bruk uvanlige ord

Ofte går vi for det som er sikkert, men det kan være lurt å prøve det som ikke er fullt så sikkert. Prøv å bruke ord som ikke er så vanlige, og som fanger oppmerksomheten. Du kan finne mange gode synonymer på nettet eller i den gode gamle synonymordboken. Husk at du fortsatt må bruke tone og språk som passer din/dine kjøper personas.

#5 Prøv med personifisering

Det er flere måter du kan gjøre emnefeltet mer personlig. Du kan legge til navn eller en annen type informasjon om mottakeren. Det kan være bedriftens navn, hva mottakeren nylig har utført en handling på eller stedsbasert. Denne taktikken skaper tillitt mellom avsender og mottaker, og derfor øker også sjansen for at hun/han åpner e-posten.

De fleste leverandører av programvare for e-postmarkedsføring har egne måter for å implementere personlig informasjon i e-post. Mailchimp bruker det de kaller «merge tags», fornavn = *|FNAME|*. Hubspot bruker tokens, som du kan bruke for de fleste data du har samlet om personen.

#6 Test emojis

Dette er et punkt de lærde strides om. Skal vi bruke emojies eller ikke. En ting er i det minste sikkert og det er at det skaper oppmerksomhet. Derfor er det helt klart verdt å teste emojies for å se hvilken påvirkning det har på åpningsraten.

#7 Lek med tonen

Vet du egentlig hvilken tone din kjøper personas responderer best på? Prøv det ut, og lek litt med ordlyden og tonen i emnefeltet. Her kan du virkelig få et fengende emnefelt.

#8 Bytt pronomen

Når jeg skriver blogg og e-post ønsker Jeg å snakke direkte til deg. Grunnen til at jeg bruker pronomen er for å skape tillitt med leserne og mottakerne av e-posten. Det er bemerkelsesverdig hvor godt det funker. Så prøv med litt forskjellige pronomen og bytt gjerne ut de du bruker mest med andre som «vårt».

#9 Test og optimaliser

Dette punktet gjelder for alle former for digital markedsføring og også for emnefelt. Jeg har nevnt det gang etter gang og vil fortsette å nevne det. Analysering av hva innsatsen fører til, er måten å forbedre seg. Uten analyser vil du ikke ha mulighet til å ta beslutninger om hva som fungerer og hva som ikke fungerer.

Før du begynner å teste emnefelt er det viktig å sette seg mål for hva du ønsker å oppnå. Vi bruker SMART-mål (Specific, Measureable, Attainable, Realistic og Timely). På den måten kan du enkelt analysere resultatene dine og ta beslutninger basert på tall.

Et SMART-mål kan være: ”Vi ønsker å øke åpningsraten med 50 %, fra 200 til 300 åpninger, innen 31.mars 2018.”  Ved å sette spesifikke mål som dette kan du hele tiden prøve å forbedre deg ved analyser for å oppnå målene.

Lag fengende emnefelt

Ved å følge disse tipsene ligger alt til rette for at du klarer å lage fengende emnefelt. Det hele handler om at du skal få flere mottakere til å åpne e-posten du sender. De som ikke åpner e-posten skal oppfatte budskapet ditt, og dermed er du «top-of-mind» hele tiden.

Ta kontakt for hjelp med digital markedsføring!