Færder Marketing startet som et rent digital markedsførings-byrå i mars 2017. Siden oppstarten har vi jobbet målrettet mot å skape vekst for våre kunder og oss selv. På veien har vi skiftet fokus fra ren digital markedføring til å bli et inbound byrå for å kunne nå våre og våre kunders mål. I januar 2018 ble vi derfor Hubspot partner med et første mål i sikte: Bli Hubspot Silver-partner. Det har vi blitt, og nå står neste mål for tur, nemlig det å bli gold-partner og platinum-partner.

 

Hva betyr det å være en Hubspot Silver Partner?

Det betyr endel for oss å klatre i Hubspots partnerprogram, men først og fremst er det viktig for våre kunder. Det betyr at vi forstår inbound-metodikken, at våre medarbeidere er sertifiserte og at vi ønsker vekst for våre kunder. Vi vil fortsette det målrettede arbeidet vårt for å bli et enda bedre inbound marketing byrå for våre kunder, og for å fortsette å levere resultater.

 

Hvordan har vi klart det?

For å kunne lykkes som et inbound-byrå er det viktig at alle i selskapet omfavner inbound-metodikken, er tro mot den og har en markedsplan for å styre innsatsen. Vi måtte tenke annerledes og fokusere på å tiltrekke, konvertere, selge og begeistre. Det er summen av all innsats vi har gjort som har ført oss til der vi er i dag, og selvfølgelig bruken av HubSpot. I denne bloggen ønsker jeg derfor å belyse en del av elementene vi har fokusert på i perioden mot målet om å bli Hubspot Silver Partner.

 

Relevant innhold

Det første steget i inbound-metodikken handler om å tiltrekke besøkende til nettsiden. Den beste måten å tiltrekke seg besøkende er gjennom å produsere relevant innhold for dine kjøper personas, noe som minner om innholdsmarkedsføring. Innholdet vi har laget er tilpasset våre kjøper personas og skal følge dem gjennom hele kjøpsreisen.

 

Gjennom å blogge jevnlig har vi hatt muligheten til å tilby kvalitetsinnhold til våre potensielle kunder og kunder. Det gjelder å blogge effektivt, skrive om tema som interesserer leserne, og ikke minst skal det være søkbart. Vi har derfor satt oss inn i tankeprosessen til våre kjøper personas og laget en innholdsstrategi som gir suksess. I tillegg til blogging har vi også laget e-bøker og annet verdifullt innhold. Ved å skape kvalitetsinnhold tiltrekker vi ikke bare flere besøkende. Vi posisjonerer oss også som eksperter innen inbound marketing.

 

Målrettet arbeid med søkemotoroptimalisering (SEO)

Det å skape innhold for å tiltrekke var ikke nok for å rangere høyt i søkemotorene. For å oppnå det har vi også jobbet målrettet med søkemotoroptimalisering.

 

Nøkkelord

For å kunne rangere høyt i søkemotorene måtte vi finne de nøkkelordene som var viktige for oss og vår bransje. Hvilke søkeord vi ønsket å rangere for har vi funnet ved å utføre en nøkkelordanalyse, som består av en analyse av våre konkurrenter, konkurransen på søkeordet og potensiell trafikk. Det er ikke alltid like lett å finne relevante søkeord, men med trening og erfaring blir det enklere.

 

Temaklynger

Det nye innenfor inbound marketing og SEO er temaklynger, som også har vært en viktig taktikk for oss. Temaklynger er enkelt forklart en samling av innhold innenfor et tema du ønsker å rangere for. Du velger et hovedinnhold og knytter det opp mot blogger av samme tema, og på den måten skal du drive trafikk inn mot hovedinnholdet, produktet eller tjenesten.

temaklynge

On-page optimalisering

Et viktig ledd i det å bedrive SEO er å optimalsere on-page. Dette tar for seg de elementene på nettsiden din som gjør det enklere å forstå innholdet for robotene søkemotorene bruker til å “crawle” den. Elementene består av titler, H1, H2 og meta data for å nevne noen.

 

Vekstdrevet nettdesign

Gjennom å drive med vekstdrevet nettdesign har vi klart å konvertere besøkende til flere leads. Det hele handler om å rigge siden med gode tilbud for relevant innhold, calls-to-action (CTA), og skjema for å samle informasjon om våre leads.

 

Markedsføringsautomasjon: Vår aller beste venn

En av de store fordelene med å bruke bruke verktøy som Hubspot Marketing er at du kan spare mengder av tid med markedsføringsautomasjon. Det er også et verktøy som hjelper deg og oss med å bearbeide leads til kunder og begeistre eksisterende kunder. Gjennom å bruke e-postmarkedsføring som er tilpasset kundereisen vil vi kunne sende det riktige innholdet til enhver tid.

 

Som du kanskje har bemerket deg har vi også gjennom denne bloggen fulgt inbound-metodikken. Altså det å tiltrekke besøkende til nettsiden, konvertere dem til leads, bearbeide dem til kunder og begeistre våre kunder. For det er på denne måten vi skaper resultater for både våre kunder og oss.