Når det tidligere var snakk om blogg var det stort sett i sammenheng med rosabloggere.
I dag vet bedrifter at egen blogg er en viktig og effektiv kanal å benytte i markedsføringen. Bedriftsblogging er derfor blitt en viktig del av hverdagen til enhver markedsfører og markedssjef.

Blogg er et effektivt markedsføringsverktøy for bedrifter fordi det gir bedriften mulighet til å:

  • Rangere høyere i søkemotorene og tiltrekke mer trafikk til nettsiden
  • Profilere bedriften som en ekspert innen fagfeltet sitt / bransjen sin
  • Konvertere besøkende som kan bli verdifulle leads og kunder for bedriften

I denne artikkelen gir vi deg 5 tips for å hjelpe deg komme i gang med bedriftsblogg.

 

Anbefalt artikkel for deg: 


Komplett guide – Slik skriver du blogg for bedriften (2019)


 

1. Finn ut hva skal du skrive om

Det er viktig å ha et klart bilde av hva du skal skrive om. En god start er å tenke på hva kundene dine vanligvis spør om og lurer på. Du skal tilføre verdi for fremtidige kunder, og da må du sette deg inn i kundens situasjon. Finn frem til de utfordringene de potensielle kundene dine står overfor i kjøpsreisen, og besvar dem på en god måte slik at alle forstår.

Før du setter i gang vil det derfor være lurt å utføre en undersøkelse av dine eksisterende kunder:

  • Hva er det kundene dine oftest lurer på?
  • Hvilke utfordringer har de som de søker svar på?

Her er det fornuftig og også snakke sammen med salg. Salgsavdelingen er i daglig kontakt med kunder og potensielle kunder, og har derfor utallige spørsmål. Salg har gjerne også lyst at du skal skrive blogger for dem rundt spørsmålene, og de har helt sikkert en hel del tekst på det som du kan bruke siden de ofte svarer på de samme spørsmålene gang etter gang.

Bruker du dette grunnlaget for bloggen har du gode muligheter til å skape suksess fra bloggingen.

Et annet viktig verktøy for å finne ut hva du skal skrive om er å utføre en søkeordanlyse. Ved å undersøke hva de potensielle kundene dine faktisk søker på i søkemotorene kan du enklere planlegge blogger som vil få mange klikk i organiske søk hos søkemotorer som Google.

 

Les også:  Populært B2B innhold  – Dette engasjerte mest i 2017

 

2. Husk å formulere deg på riktig måte

Når du skal blogge er det viktig at du ikke tenker fra ditt eget ståsted. Tenk heller på hva dine potensielle kunder synes er interessant og hva de ønsker å lese om. Du skal levere kvalitetsinnhold og ikke innhold som kun promoterer produktene og tjenestene dine. De besøkende på bloggen din er ikke nødvendigvis klare for å kjøpe produkter av deg helt enda.

De ønsker å få hjelp til et problem de står overfor, og den beste måten å hjelpe dem på er å tilby kvalitetsinnhold som hjelper dem gjennom hele kjøpsreisen.

Når du skal blogge er det også viktig at du ikke tenker fra ditt eget ståsted. Tenk heller på hva dine potensielle kunder synes er interessant og ønsker å lese om . Det er også viktig å bruke et språk leseren enkelt forstår. Det kan derfor være greit å unngå ord som er spesifikke for bransjen.

 

3. Tenk over hvor du skal publisere bedriftsbloggen

Det fine med blogginnlegg er at det ikke kun er på nettsiden og i organiske søk du får nytte av dem. Bedriftsblogg egner seg også godt til deling i sosiale medier og i nyhetsbrev til kunder og potensielle kunder via e-post.

 

4. Konvertere lesere til å bli leads

Bedriftsblogging gir deg en fantastisk mulighet til å tiltrekke organisk trafikk og skape et tillitsforhold mellom deg og målgruppen din. Når du har klart å få trafikk til bloggen, er det neste steget å konvertere de besøkende slik at de kommer videre til neste steg i kjøpsreisen.

Dette gjør man ved å plassere CTA-knapper og tilby lukkede innholdstilbud som for eksempel en e-bok, sjekkliste eller lignende.

En CTA, eller “Call-to-action” er en knapp som oppfordrer til å utføre en handling. For eksempel “Meld deg på vårt nyhetsbrev” eller “Last ned e-boka”. CTA-en er linket til en landingsside med skjema der leseren kan fylle ut kontaktinformasjon, før han eller hun får tilgang til premium-innholdet.

Et blogginnlegg skal gjerne ha flere CTA-knapper. Du kan velge mellom flere typer CTA, som CTA med bilder eller at du implementerer en CTA i teksten.

 

Les også: 4 steg til å øke konverteringen på nettsiden 

 

5. Bruk tid på analyse av hva som fungerer

Etter du har publisert de forskjellige bloggene du har laget og de har vært ute en stund, er det på tide å analysere dem. Ved å analysere kan du se hvilke blogginnlegg som tiltrakk seg flest besøkende.

Du kan analysere data fra bloggene dine ved hjelp av for eksempel Google Analytics eller i Hubspot. Dette gir deg en god oversikt over hvilke tema som funker, og du kan med det vite mer om hva du skal skrive i fremtiden. Velg ut de temaene som engasjerer mest og produser mer av samme type innhold.