Opplever du at all trafikken inn til sidene dine ikke fører til nye kunder? Og at det er nok folk som besøker sidene dine, men at ingen fører til nye kunder eller salgs-leads? Løsningen på dette er egentlig ganske enkelt, fokuser på konvertering. For å konvertere besøkende til leads trenger du å tilby innhold som tilfører verdi til de besøkende. Derfor bør du utføre en analyse av det innholdet du allerede har, for å se om det er noe du kan tilby. Vi skal ta deg igjennom 4 steg som er viktig for at du skal konvertere besøkende til leads.

Den berømte markedsføringstrakten

Du kjenner til den berømte markedsføringstrakten? Slik siden din er bygget opp nå er du i toppen av trakten. Du må bevege de besøkende nedover i trakten slik at de kan konvertere til salgsklare leads. Måten å gjøre det er å tilby attraktive tilbud for dine prospekt, lage call-to-action (CTA) for å markedsføre tilbudet og lansere en landingsside med et skjema slik at du kan få samlet informasjon i bytte mot tilbudet. Tilslutt må du som med alt annet analysere og forbedre og gjenta hele prosessen.

Vi skal nå se nøye gjennom konverteringsprosessen slik at du får kontroll over den.

Hva er inbound marketing metoden?

Steg 1: Lag et lukket innholdstilbud

Først for å klargjøre litt her. Hva er et lukket tilbud? Det er et tilbud som er lukket bak et skjema. Grunnen til at du har et skjema er at du i bytte mot innhold, som e-bøker, white-paper, gratis verktøy eller annet heftig innhold, får informasjon av den besøkende. Informasjonsbytte har ført til at du nå har konvertert en besøkende til en lead. Dette er grunnen til at det er så viktig med et lukket innholds tilbud. Tilbudet skal tiltrekke seg oppmerksomhet og få flere til å konvertere.

Les også: Hva er Inbound Marketing, og er det fortsatt relevant?

Kjenn ditt publikum

Det er viktig at tilbudet ditt tiltrekker seg det rette publikumet. Du ønsker tross alt å få informasjon av besøkende som igjen kan konvertere til kunder. Driver du et helsestudio som er åpent nesten hele døgnet. Ønsker du å nå dem som er veldig glad i å trene og gjerne må trene på ugunstige tider grunnet jobb eller barn. Da må du lage tilbud som kan tiltrekke seg denne kundegruppen.

Den beste måte på å virkelig forstå målgruppen din er å lage en kundepersonas. En kundepersonas er en semi-sann fremstilling av din ideale kunde, og den skal være basert på faktiske kunde data.

Vi går tilbake til eksempelet med helsestudioet. Du har laget en kundepersona som du kaller ”Flittige Nina”, som representerer de mest vanlige kvinnelige kundene. Du har utviklet denne kundepersonaen gjennom å utføre spørreundersøkelser, bakgrunnsarbeid og intervjuer. Gjennom dette arbeidet har du funnet ut at ”Flittige Nina” er i begynnelsen av 30årene, trener fem ganger i uken, liker å bygge muskler, har det siste innen treningsutstyr og ser gjerne instruksjonsvideo for å lære hvordan utføre en øvelse. Med denne informasjonen kan du nå begynne å lage innhold og lukkede tilbud til målgruppen.

Innhold med fokus på produkt

Innhold som fokuserer på produkt kan være en gratis analyse, konsultasjon, demo eller en gratis prøveperiode. Du kan selvfølgelig velge det du selv ønsker. Det viktigste er at det treffer den målgruppen du ønsker det skal treffe. En annen ting du bør tenke over er at innholdet skal være en fin måte for salgsavdelingen å starte samtalen med leadet.

persons for innholdsstrategi

Steg 2: Lag calls-to-action (CTAs)

Du har kommet frem til hvilket type innhold du har bak et lukket tilbud. Det neste steget da er å utforme en CTA, som tiltrekker seg oppmerksomhet og er klikkbar. Hovedmålet til en CTA er å få besøkende til å trykke på den og føre dem til en landingsside. Du kan plassere CTA’er hvor enn du ønsker: på nettsidene, e-poster, innholdstilbud med flere. CTA skal føre til lead generering.

Hovedformålet med landingssiden er å få den besøkende til å legge igjen sin informasjon i bytte mot det innholdet du har tilbudt. På denne måten konverterer den besøkende til en lead, som igjen kan føre til et salg. Hvor langt nede i salgstrakten en lead er? Er viktig å bedømme utfra det innholdet de har lastet ned og informasjonen de har tilbudt. Er du langt nede i trakten kan de være klar for å bli overført til salg.

Har du laget en effektiv CTA er sjansen høy for at du konverterer en høy prosentandel av dine besøkende til leads.

Markedsføringstrakt

Steg 3: Utforme gode landingssider

En landingsside er den siden de besøkende lander på etter de har klikket på din CTA, og det er her de skal fylle ut et skjema i bytte mot å få lastet ned innholdet de ønsker. Er det en lead som passer for salgsavdelingen, vil de kunne bruke denne informasjonen når de følger opp leadet.

Husk at etter den besøkende har utvekslet sin informasjon skal hun/han videresendes til en takk-side. Her skal hun/han få mulighet til å laste ned innholdet.

Eksempel på landingsside

Steg 4: Test, analyser og optimaliser

Kjerneelementene i en konverteringsprosess er innholdstilbud, CTA og landingssider, men det stopper ikke her. Det viktige nå er å optimalisere konverteringsprosessen gjennom å måle, analysere og eksperimentere.

Det er enkelte markedsføringsenheter du skal følge nøyere enn andre. Click-through-rate (CTR) på din CTA, konverteringsraten på landingssiden og antall nye leads og salg som følge av tilbudet.

For å finne den optimale kombinasjonen og hva som passer best for din målgruppe. Må du teste forskjellige CTAs, landingssider og tilbud. En måte å gjøre dette på er å variere enkelte element på en CTA etter en måned for så å la den gå i en måned. Deretter kan du bruke data til å se hva som var mest virkningsfullt. Har du lave konverteringsrater på landingssiden kan du gjøre endringer å måle resultatene. Det viktigste når du driver med optimalisering er å ikke være redd for å gjøre forandringer og teste forskjellige hypoteser. Du har alltid mulighet til å endre tilbake. Det er en prosess som absolutt er verdt tiden den tar for det vil øke konverteringen.

Ta kontakt for hjelp med digital markedsføring!