Det tar tid å bygge opp en merkevare på nett. Det er mulig å tiltrekke seg mye trafikk gjennom egne eide kanaler som blogg og sosiale medier, og det er det mest lønnsomme i det lange løpet. Men det er ikke alltid at det er nok, særlig i begynnelsen av arbeidet med digital markedsføring. Derfor kan det i mange tilfeller være fornuftig å supplere denne innsatsen med betalt annonsering.

I denne artikkelen fokuserer vi på annonsering på de mest populære sosiale mediene. Vi skal se nærmere på hva som skiller de fra hverandre og hva man må tenke på om man skal sette i gang med annonseringen på sosiale medier.

 

Les også: Slik lykkes du med Google Annonsering

 

Annonsering på sosiale medier

På sosiale medier finnes det en rekke muligheter for å annonsere. Den metoden vi skal se på her er annonser som dukker opp i nyhetsstrømmen. De kan ofte se ut som en vanlige poster, men de er merket med ”sponset” eller ”fremmet” avhengig av hvilke sosiale media du befinner deg på.

Tar du i bruk denne type markedsføring sammen med god målretting kan du få mye igjen for markedsføringsbudsjettet ditt. Grunnen til det er at du får tilbudt godt og relevant innhold til målgruppen din, og de er mer tilbøyelige til å trykke på annonsen din.

Se for deg at du skal markedsføre en hamburger-restaurant på Facebook. Da kunne du målrettet annonser mot personer som er i lokal-området med interesse for hamburgere, mat og restauranter. Eller at du er et IT-selskap som leverer IT-løsninger for bedrifter. Da ønsker du å annonsere på LinkedIn, der du kan målrette basert på bedriftsstørrelse, stillingstitler og hvor i landet bedriftene du retter deg mot holder til

Her er våre beste tips til annonsering i sosiale medier:

Annonsering på LinkedIn

linkedin Analytics-uai-1032x681

 

Linkedin er en fantastisk plattform for B2B bedrifter – Selger du produkter til andre bedrifter bør du absolutt vurdere LinkedIn som markedsføringskanal. LinkedIn er det sosiale mediet som gir best resultater for B2B bedrifter siden det er her man finner flest beslutningstakere.

 

  • Sponset innhold – Det er flere måter å annonsere på LinkedIn, og sponset innhold er en av dem. Bruker du denne formen for annonsering anbefaler vi deg å bruke bilder.
  • Bruk kun 60 tegn eller færre – Slik forsikrer du deg om at hele annonseteksten din vises.
  • Målrett annonseringen – LinkedIn tilbyr kanskje den heftigste målrettingen av alle de ulike sosiale mediene. Bruk derfor god tid på å finne publikummet du ønsker å nå slik at du kan målrette nøyaktig mot dem. Her er det en fordel å bruke kjøper personas som utgangspunkt. Husk at du ikke må målrette for spesifikt, men fokuser på de viktigste. Det kan være selskapsstørrelse, stilling eller tidligere stillinger for å nevne noen.

 

 

Annonsering på Facebook og Instagram

 

Annonsering på Facebook og Instagram kan være svært effektivt, spesielt om bedriften retter seg mot forbrukermarkedet. Instagram er en del av Facebook, og annonsering på plattformene foregår gjennom Facebook Business Manager. Plattformene gir gode muligheter for målretting, samtidig som de har mange ulike annonseringsmuligheter med tanke på plasseringer. Ikke minst har de mange brukere i alle aldre.

 

  • Lag et målrettet publikum for hver annonsekampanje – Du når kanskje færre personer, men det er ikke å nå flest mulig personer du ønsker. Det viktigste er at du når riktig gruppe mennesker slik at rette personer ser innholdet ditt.
  • Sett et mål for kampanjen – Når en skal annonsere på Facebook og Instagram har en flere ulike målsetninger ved kampanjen man kan velge mellom. Disse målene er hva du ønsker folk skal oppnå når publikum blir eksponert for annonsen din. Alternativene er blant annet lenkeklikk, økt merkebevissthet, butikkbesøk, innlegg-engasjement, konverteringer og videovisninger.
  • Bestem hvilket medium og hvilke plasseringer annonsen skal vises på – Skal annonsen vises på Facebook, Instagram eller på hele annonsenettverket til Facebook?
  • Vær kreativ – Lag en annonse som appellerer til brukeren og som de ønsker å klikke på.
  • Lag flere annonser – Lag flere varianter av annonsen innad i annonsesettet for å se hvilke som gir best resultater. Eksperimenter med forskjellige sammensetninger av bilder, farger og annonsetekst.
  • Installere Facebook Pixelen – Med en Facebook-pixel installert på bedriftens hjemmeside får man mulighet til å følge opp besøkende med relevante annonser i ettertid. Facebook pixelen vil også lære seg hvilket publikum annonsene dine egner seg best for, og dermed gjøre annonseringen mer effektiv.

 

Annonsere på Twitter

Twitter er kun det fjerde største med sine 1,29 millioner brukere. Grunnen til at det er en viktig kanal for markedsførere og da spesielt B2B-markedsførere, er at du enklere kan treffe beslutningstakere på Twitter enn på Facebook. Dette er våre tips til annonsering på Twitter:

 

  • Bruk riktig annonse type basert på målet du ønsker å oppnå – På Twitter kan du ta i bruk annonser som er laget for å øke engasjement, som retweets og favoritter, nettside klikk eller konverteringer, installasjon av app, følgere eller leads. Om du ønsker å generere leads er det best å bruke nettside-klikk annonser, men er du ute etter å øke antall påmeldinger til bloggen kan du bruke Twitters lead-generering annonser.
  • Alltid bruk bilder – som så mange ganger før. Bruk bilder! Det skaper engasjement, faktisk 3 ganger mer enn annonser bare basert på tekst.
  • Ikke bruk hashtag i betalte annonser – Hver link du legger til reduserer CTR, click through rate, på nettside URL du ønsker folk skal besøke.

 

Retargeting

Studier viser at kun 2 % av dem som besøker en hjemmeside faktisk konverterer. Med konvertering mener vi at de legger igjen e-postadressen sin, telefonnummer, bestiller eller kjøper noe. Det betyr at 98 % forlater hjemmesiden uten å foreta en handling.

Med retargeting er det mulig å plassere annonser igjen foran de 98 % som har besøkt siden din uten å ha utført en handling. Det gjør at du gir disse personene mulighet til å komme tilbake til deg. Det viser seg at folk er mer villige til å konvertere når de allerede kjenner til et produkt, og derfor er det viktig å kunne plassere annonser flere ganger foran samme person.