Instagram er kommet for å bli. Mer enn 2 millioner nordmenn har en brukerprofil på bildetjenesten, og veksten er størst blant folk over 40. Instagram er en unik mulighet til å nå ut med sitt budskap til rett målgruppe og det er mange som har Instagram som sin største markedsførings-satsning. Likevel er det mange som sliter med å lykkes på bildetjenesten.

For å hjelpe deg så godt som mulig har vi samlet alle våre beste tips for å lykkes på Instagram. Alle disse punktene er viktige å ta med seg, og til slutt i blogg-innlegget gir vi deg også noen bonus-tips for å virkelig få fart på antall følgere.

Hei! Her er en anbefalt artikkel for deg: 


Gjør suksess med bedriften på Instagram  (2019 versjon)


 

Overordnet tema

Når nye besøkende besøker profilen din er det viktig profilen din ser pen ut. I tillegg til å poste fine bilde er derfor viktig å ha et overordnet tema på profilen din for at det skal se estetisk ut.

 

Post innhold som inspirerer

Skap verdi for følgerne dine i form av fine bilder og gode tips. Vær inspirerende og motiverende og forsøk å trigge følelser. Du må gi personer en grunn til å ville følge profilen din! Instagram er ikke stedet for å pøse ut reklame. Ha fokus på å skape verdi for kundene dine, så vil de komme til deg.

 

Post ofte

Post regelmessig. En tommelfinger-regel er at du bør poste ett bilde om dagen, men om du virkelig er ute etter vekst vil det være optimalt å poste 2-4 bilder om dagen. Husk likevel å tenke kvalitet over kvantitet, og hold deg til det overordnede temaet ditt som vi nevnte ovenfor.

 

Snakk med publikum!

Ta vare på følgerne dine og behandle de som om de var dine beste venner. Følg med, vær til stede og svar på deres kommentarer. Oppfordre publikum til å gjøre ting. Dette kan være så enkelt som å skrive ”lik om du ønsker deg dette!” eller ”Tag en venn som hadde trengt dette!” i bildeteksten.

 

Bio

Oppfordre publikum på å trykke på lenken i bio. Lenken i bio er foreløpig den eneste trykkbare linken på instagram, og er den eneste muligheten du har til å få trafikk fra instagram til ditt eget nettsted.

 

#Hashtags

Det er gøy med mange følgere. Men det viktigste er at de som følger deg faktisk er personer i målgruppen du ønsker å nå frem til. Det er bedre å ha 1000 relevante følgere enn 10 000 urelevante følgere.

Riktig bruk av hashtags har svært mye å si for hvor godt du klarer deg på instagram. Hashtags fungerer som søkeord. Om du har tagget bildet ditt med #jakke og en bruker søker på ordet ”jakke”, vil ditt bilde dukke opp. Derfor er det svært viktig at du bruker hashtags som er relevant for din bedrift og dine produkter. Tenk godt over hva dine potensielle kunder søker på for å finne produkter.

 

  • Søk opp hashtags som er relevante for din målgruppe og bedrift. Dette kan være lokale tager som stedsnavn, type produkt, merkevaren på produktet du selger eller liknende
  • Husk å bruke norske hashtags om du skal selge produkter i Norge.
  • Engasjer deg i målgruppen. Kommenter og lik bilder som dukker opp på relevante hashtags og profiler som benytter disse taggene.
  • Ha alle hashtags lagret i notatblokken på telefonen og lim de inn som kommentar med en gang du har postet. Dette ser bedre ut enn å ha alle tags i bildeteksten og du sparer tid når du skal poste bilder.

Bonus-tips for vekst

Gå inn på relevante hashtags eller dine konkurrenters profiler og finn frem til deres følgere (helst de som har likt bildene dems). Deretter gå inn på profilen til følgerne og lik eller kommenter på deres bilder. På denne måten vil du få deres oppmerksomhet, og mange vil sjekke ut din egen profil. For å få de til å bli dine trofaste følgere er det viktig at profilen ser bra ut og har et overordnet tema!

 

New call-to-action

 

Ta kontakt for hjelp med digital markedsføring!