Google Adwords kan være noe dritt av og til. Kan vi ikke alle være enige om det? Men det er såpass viktig for det vi gjør at vi kan ikke unngå det. Google Adwords kan være uoversiktlig til tider og det finnes utallige ting man kan gjøre. Jobber du sjelden i Google Adwords kan det være vanskelig å huske hvordan det virker.

Selv om det er mye som er vanskelig med Google Adwords, er det også et program som kan brukes på en fornuftig måte. Det må bare brukes på riktig måte og da kan du oppnå gode resultater. Derfor ønsker jeg å gi deg våre fem beste tips i oktober, som også du kan dra nytte av.

#1 Google Adwords Editor

Gjør du store endringer i dine kampanjer eller ønsker å jobbe med dem offline? Da bør du teste ut Google Adwords Editor. Den er enkel å bruke og kan gjøre store oppgaver for deg på en enkel måte. Her har du mulighet til å laste ned hele annonsekontoen eller bare enkelte kampanjer. Når du har lastet ned det du ønsker kan du jobbe med annonsekontoen eller kampanjene slik du ønsker. Skal du på ferie et sted med dårlig dekning kan det være greit å kunne gjøre endringer offline. Eller om du skal ut å fly og ønsker å jobbe litt for å få tiden til å gå.

Har du internett tilgang er det mulig å hente ned de siste endringene fra dine kampanjer slik at du har full oversikt. Du kan laste opp endringer i bulk gjennom å laste opp csv-filer. Eller du kan gjøre endringene rett i programmet. Personlig liker jeg å laste opp endringer i csv-filer om det er mange endringer som skal gjøres.

Jeg anbefaler deg virkelig å prøve ut dette verktøyet. For det vil forenkle din hverdag om du skal gjøre store endringer i dine kampanjer. Last det ned og prøv det ut.

#2 SKAG

Singel Keyword AdGroup er egentlig et gammelt fenomen, men det funker bra. Så kommer naturligvis de store spørsmålene – Hva er SKAG og hvorfor skal jeg bruke dem? Singel keyword adgroup er annonsegrupper med kun et søkeord. Grunnen til at kun et søkeord er bra er at du vil få en høyere Quality Score (kvalitets rating) på din annonse. For nå vil søkeordet peke direkte på det folk søker på, og du vil sende dem direkte til den siden de skal. Dette fører igjen til lavere kostnader og høyere konverterigsrater.

Google derimot anbefaler deg å sette opp minst 10 til 20 søkeord per annonse for å dekke flest mulig. Det fører ofte til at Quality Score blir lavere fordi det er vanskelig å være helt relevant for alle søkeord. Neste gang du setter opp en kampanje kan du prøve å sette opp en SKAG.

Jeg skal gi deg et eksempel på hvordan det kan gjøres. Her skal vi ta for oss julebord underholdning siden vi er kommet inn i den sesongen nå. Det du gjør er å sette opp en annonsegruppe på julebord underholdning. Deretter setter du opp tre versjoner av søkeordet julebord underholdning. +julebord +underholdning, da får du inn alle søkeord som har med julebord og som har med underholdning å gjøre. ”julebord underholdning” betyr at søkeordet vil trigge på fraser. Det siste er [julebord underholdning], som kun trigger på det eksakte søkeordet.

#3 Conversion Tracking

Ønsker du å ha kontroll på hva hvilke søkeord som fører til konvertering? Da bør du sette opp Conversion tracking. Det gir deg en fin oversikt over hva som konvertering. I tillegg får du opp hvor mye du bruker på hver konvertering. Dermed blir det enklere å ta avgjørelser på hva som fungerer og hva som ikke fungerer.

For å sette opp Conversion Tracking går du opp i høyre hjørne av Google Adwords. Her finner du tre prikker som går loddrett. Trykk på den og få opp en drop down meny. Herfra kan du velge Conversions. Deretter lager du den konverteringen du ønsker og hvor stort vinduet for konverteringen skal være. Det betyr at Google vil følge personen selv om hun eller han ikke konverter første gang, men kommer inn på siden senere for så å konvertere. Når du har gjort dette får du en tracking kode som skal plasseres på den siden hvor du vet at konverteringen har funnet sted. Si at de har kjøpt en vare av deg. Da skal du installere koden på siden som sier ”Takk for at du handlet hos oss” for eksempel.

#4 Linkede kontoer

Det kan være nyttig å knytte opp forskjellig kontoer til Google Adwords. Det gjør at du har enda bedre kontroll over hvem som søker på dine søkeord og hva som skjer i etterkant. Det er spesielt to kontoer som er særdeles viktig å knytte opp til din konto. Det er Google Analytics og Google Search Console.

Ved å knytte opp kontoen til Google Anlalytics får du mer verdifull data som du senere kan analysere og gjøre begrunnede avgjørelser på. Google Search Console er viktig å sette opp for de den gir verdifull data om søkeord. Den gir oss hvilke søkeord folk bruker og hvilke former av søkeord som brukes. Det kan vi bruke til å lage negative søkeord og legge til søkeord vi ikke har tenkt på tidligere.

Linked Accounts Google Adwords

Måten du linker kontoer på er å finne Linked Accounts i samme meny som Conversions. Derfra er det bare å linke opp de kontoene som man ønsker. Som du gjerne har forstått er det viktig at du minst knytter opp Google Analytics og Search Console.

#5 Nye Google Adwords

Tidligere i år rullet Google ut nye Google Adwords. Det var først litt vanskelig å sette seg inn i den nye versjonen, men etter å ha jobbet litt med den må jeg si at den er mer oversiktlig og raskere å finne frem i enn den gamle. Har du ikke prøvd den nye versjonen har du mulighet til å ta den ved å trykke i det nedre venstre hjørnet.

Få tilgang til nye Google Adwords

Tar du i bruk disse tipsene vil du bli mer komfortabel med Google Adwords. I tillegg vil du få en enklere jobb, kunne ta bedre beslutninger og ikke minst senke kostnadene dine. Alle disse punktene er viktig for å kjøre en god kampanje. Trenger du flere tips eller hjelp til å kjøre en Google Adwords kampanje lan du ta kontakt her.