Hjemmesiden er en av bedriftens absolutt viktigste kanaler for å få inn nye kunder og kontakter. På mange måter legger hjemmesiden selve grunnlaget for alt av markedsføring en bedrift utfører, både på nett og andre steder.
En bedrift kan markedsføre så mye de bare ønsker, men dersom hjemmesiden ikke gir en god brukeropplevelse og fører til at potensielle kunder tar kontakt er markedsføringen til liten nytte.
Dessverre er det mange bedrifter som opplever at få eller (i verste fall) ingen tar kontakt via hjemmesiden deres.
Dette kommer vanligvis av én av tre grunner, eller en kombinasjon av disse:
- Nettsiden er god, men det utføres ikke bra nok markedsføring for å skape trafikken som trengs for å få nok kunder til å ta kontakt.
- Bedriften er god på markedsføring, men hjemmesidene gir en dårlig brukeropplevelse og er ikke optimaliseret for å skape konverteringer.
- Bedriften har hjemmesider som er utdatert i forhold til dagens standarder for brukeropplevelse og bruker heller ikke digital markedsføring for å skape trafikk.
Når bedrifter kontakter oss for hjelp til å få flere kunder på nett er derfor hjemmesiden deres det første vi undersøker. Noen ganger det tiltak som kan utføres på eksisterende nettsider for å forbedre resultatene betraktelig.
I mange tilfeller er imidlertid den beste løsningen å lage helt nye hjemmesider fra bunn av.
Ny hjemmeside – en stor men viktig investering
For mange bedrifter vil nye hjemmesider være en betydelig investering og en prosess man kanskje kvier seg litt for å sette i gang med.
Ofte er ikke det å investere i en ny nettside ikke noe man nødvendigvis har så veldig lyst til å gjøre og det er sjeldent det «passer». I de fleste tilfeller er ny hjemmeside imidlertid en nødvendig investering.
Det er nettopp slik man må tenke på hjemmesiden:
Som en viktig investering. Hjemmesiden vil være av stor verdi for bedriften og generere flere nye kunder og økt omsetning de neste årene fremover i tid.
Selv om nye hjemmesider betyr en relativt stor forhåndsinvestering, vil den raskt kunne tjene seg inn igjen og gi bedriften en god avkastning.
For at nye hjemmesider skal gi resultatene man ønsker og forventer er det imidlertid en del viktige faktorer som må implementeres.
Her er 6 viktige punkter å vite om nye hjemmesider i 2019:
1. Hjemmesiden må optimaliseres for å skape konverteringer
Når bedrifter skal ha utviklet nye hjemmesider er det lett å gå i den berømte design-fella. Det vil si at bedriften og webutvikler tenker mer på kul og fancy design enn å tenke på hva hjemmesiden faktisk skal gjøre for dem; skape flere kunder og leads.
Selvfølgelig skal en ny hjemmeside se bra ut – det er viktig at den gir en god brukeropplevelse og presenterer bedriftens merkevare på en bra måte.
Men i de fleste tilfeller er det enda viktigere at hjemmesiden til en bedrift skaper konverteringer. Det vil si at hjemmesiden fører til at besøkende tar kontakt med bedriften, enten det er ved å sende inn et kontaktskjema, kjøpe en vare eller ringe et telefonnummer.
Når vi lager nye hjemmesider for kundene våre er nettopp det å optimalisere for flest mulig konverteringer et av de største fokusområdene.
Da er det viktig å tenke over:
- Finner besøkende enkelt informasjonen de leter etter?
- Er tekst om produkter og tjenester så gode som mulig og ikke minst selgende?
- Finnes det lav-terskel innholdstilbud som kan skape leads ut av potensielle kunder som ikke er helt klare til å bli kunde enda?
- Er siden tilrettelagt med klare og tydelige kontaktpunkter som kan skape konverteringer og nye kunder?
Ved å fokusere på optimalisering av konverteringer vil man få nye hjemmesider som i tillegg til å se bra ut – også skaper nye kunder og leads.
2. Hjemmesiden må være bygd for mobil
Mer enn 60% av Google-søk kommer nå fra mobile enheter. Det har ført til at Google har endret algoritmene sine til å vurdere mobil-versjonen av en hjemmeside til å være den “ekte” versjonen av siden.
Hvis bedriften opererer i forbrukermarkedet er økningen i trafikk fra mobil noe dere helt sikkert har sett tegn tydelige tegn til i Google Analytics.
Mange B2B bedrifter opplever fortsatt at flest besøker hjemmesiden via desktop. Dette er helt naturlig, da målgruppen er mest aktive i arbeidstiden der de har PC eller Mac på kontoret sitt.
Når B2B bedrifter skal ha nye hjemmesider er det likevel viktig å være klar over at «mobile first» oppdateringen til Google gjelder uansett om brukeren benytter desktop eller mobil. Google vil alltid prioritere mobil-versjonen av siden i søkeresultatene.
Det er ikke lenger nok at nettsiden er mobiltilpasset
Tidligere kunne webutviklere velge diverse snarveier for å få hjemmesider til å virke mer mobilvennlig for søkemotorer. I mange tilfeller har hjemmesider fått lagt til en funksjon som skjuler deler av innholdet når siden blir besøkt av en mobil enhet.
Nye oppdateringer i algoritmene til Google legger mye mindre vekt på denne typen skjult innhold – også for de som søker på siden via desktop.
Google har også uttalt at sider med en “m.” versjon av hjemmesiden for mobil bør endre dette til nye, responsive hjemmesider for å ikke bli negativt påvirket i søkeresultatene av den nye oppdateringen.
Tips: Hvis du er usikker på om bedriftens eksisterende hjemmeside er mobilvennlig kan du sjekke dette på Google sin test for mobilvennlighet.
3. Hjemmesiden må være søkemotoroptimalisert (SEO-optimalisert)
«Alle» søker på nettet om informasjon om produkter og tjenester. Det gjelder også for produktene og tjenestene bedrift tilbyr.
Høy rangering i resultatene hos søkemotorer sikrer god tilgjengelighet og en jevn flyt av besøkende til nettsiden. Derfor er det svært viktig å fokusere på søkemotoroptimalisering.
Når vi utvikler hjemmesider er det spesielt to faktorer å tenke på for å optimalisere sidene for å rangere høyt hos søkemotorer:
- Sidens web-design og tekniske oppbygning
- Innholdet på siden (tekst, bilder og formatering)
Web-design og teknisk oppbygning
Uten å gå for dypt inn i det tekniske er det viktig at hjemmesidene er raske og har et webdesign som gir besøkende en god brukeropplevelse. Ikke minst må hjemmesidene og URL-strukturen tydelig kommunisere til søkemotorene hva de ulike sidene handler om.
Innholdet på hjemmesiden
Når du sammenligner resultatene på første side på Google med lavere rangeringer, er det vanligvis en ekstrem forskjell i kvalitet på innholdet som dukker opp.
Når vi bruker en søkemotor, leter vi etter informasjon for å løse et problem eller finne svar på spørsmålene våre. Potensielle kunder vil lære hvordan de løser utfordringene de står overfor.
Ved å legge godt forarbeid i undersøkelse av søkeord bedriften din ønsker å rangere for, samtidig som den tekniske oppbyggingen av hjemmesiden er optimalisert, kan man effektivt kommunisere innholdet ditt til søkemotorene.
Søkemotorene vil se nytten av innholdet ditt for brukerne sine og prioritere å vise frem din bedrift for de potensielle kundene som leter etter informasjon.
4. En hjemmeside trenger trafikk for å gi gode resultater
Dessverre er det ikke slik at vi kan lage en hjemmeside og så forvente at det automatisk vil komme masse nye kunder. Hjemmesider trenger trafikk for å gi resultater. Selv verdens fineste hjemmeside vil ikke gi bedriften en jevn strøm med nye kunder uten å ha nok god og relevant trafikk.
Hovedsakelig er det to typer trafikk en nettside kan tiltrekke seg:
- Betalt trafikk (Annonsering)
- Organisk trafikk («gratis» trafikk via søkemotorer og sosiale medier)
Om bedriften skal fokusere på betalt eller organisk trafikk til nettsiden avhenger av budsjett, bedriftens overordnede strategi, ønsker og behov.
Ofte er en hybrid mellom betalt og organisk trafikk det som gir best effekt på både kort og lang sikt.
Organisk trafikk til hjemmesiden
Organisk trafikk er trafikk hjemmesiden får fra resultatene hos søkemotorer uten at å betale for den. Vi kan også kalle fortjent trafikk fra sosiale medier for organisk trafikk.
Organisk trafikk kan koste lite penger, men det koster mye tid og innsats.
Ofte er det stor konkurranse om å dukke høyt opp på relevante, organiske søk. Bedrifter må derfor legge inn betydelig innsats i å skape innhold av høy kvalitet som er av verdi for målgruppen, enten det er i sosiale medier eller i form av innhold på nettside og blogg.
Blogg er effektivt for å skape organisk trafikk til hjemmesiden
Den mest effektive måten for å tiltrekke organisk trafikk til bedriftens hjemmeside er å skrive blogg. Derfor tilrettelegger vi nesten alltid for muligheten til å publisere blogg på de nye hjemmesidene til bedriftene vi jobber med.
Søkemotorer setter stor pris på å kunne servere brukerne sine med gode artikler som svarer på det brukerne lurer på.
Ved å finne ut hva målgruppen til bedriften deres søker på og skrive gode artikler rundt relevante temaer kan dere skape en jevn strøm av organisk trafikk til hjemmesiden som vil fortsette år etter år og dermed «forrente» seg over tid.
Som en bonus er også blogg-innlegg super-relevant innhold å dele i sosiale medier for å skape engasjement og enda mer trafikk til nettsiden.
Komplett guide: Slik kommer du i gang med blogg for bedriften
Betalt trafikk (annonsering)
Betalt markedsføring eller annonsering er en god og effektiv måte for å raskt tiltrekke høy trafikk til nettsiden.
Betalt trafikk krever (i motsetning til organisk trafikk) at man har stort nok budsjett til å betale for trafikken som kommer inn.
Med annonsering må bedriften bruke penger for å tjene penger, men sparer også mye tid og får raskere resultater enn ved å utelukkende fokusere på organisk trafikk.
I tillegg til relevant trafikk får man raskt høy synlighet blant målgruppen, noe som er med på å styrke bedriftens merkevare.
Det er mange måter for å skape trafikk til nettsiden med annonsering – alt fra å annonsere i sosiale medier til å bruke søkeord-annonser hos søkemotorer:
Søkeord-annonsering (Google Annonsering)
Søkemotormarkedsføring, «SEM» eller “betalt søk” er blant de vanligste og mest effektive formene for betalt markedsføring på nett.
Grunnen til at søkeordannonsering er så effektivt er at annonsene dukker opp i øyeblikket potensielle kunder faktisk leter etter produkter og tjenester bedriften din kan tilby dem.
Så lenge annonseringen er satt opp riktig (her er det dessverre lett å trå feil) vil annonsene utelukkende dukke opp på relevante søk.
Det beste med søkemotormarkedsføring er at du kun betaler for de som faktisk klikker seg inn på hjemmesiden.
Godt utformede og optimaliserte annonser vil skape klikk til hjemmesiden. Dette – i kombinasjon med responsive hjemmesider som er optimalisert for å skape konverteringer vil derfor kunne gi svært gode resultater for bedriften.
Display annonsering
Display-annonser er bannerannonser som vises hos nettaviser, i mobilapper og på diverse andre nettsteder.
Display-annonser er et godt verktøy for å få personer som allerede har besøkt hjemmesiden til å komme tilbake igjen. Det gjøres ved hjelp av remarketing.
Man kan annonsere mot de som for eksempel allerede vært på nettsiden uten å ta kontakt, eller noen som har forlatt en handlekurv i nettbutikken uten å fullføre et kjøp.
Bedrifter kan også målrette display-annonser mot personer som har besøkt konkurrenter sine nettsider.
Annonsering i sosiale medier
Sosiale medier har til felles er at de gir svært gode muligheter til å målrette annonser mot riktig publikum. Bedrifter får mange kreative muligheter og kan samtidig engasjere seg i og snakke med målgruppene sine.
For B2C bedrifter vil kanaler som Facebook og Instagram være det mest naturlige valget, mens B2B bedrifter i mange tilfeller se bedre effekt av LinkedIn-annonsering.
5. Er WordPress hjemmeside det beste valget?
Hvis bedriften er i en prosess med å vurdere nye hjemmesider har dere med høy sannsynlighet hørt om WordPress – og det med god grunn. For de aller fleste bedrifter vil WordPress hjemmesider være et svært godt valg.
I dag er mer enn 75 millioner aktive nettsider utviklet med WordPress. Bare de siste 5 årene har WordPress sin markedsandel doblet seg, fra 13 % til mer enn 27 %.
Noen av verdens største selskaper og merkevarer bruker i dag WordPress hjemmesider. The Walt Disney Company, Microsoft, Sony Music, Playstation, Vogue, Facebook, Snoop Dogg og The Rolling Stones er bare noen av dem. Selv det hvite hus har hjemmesider laget med WordPress.
Hva betyr det for din bedrift?
At WordPress er en av verdens mest brukte publiseringsplattformer (CMSer) er viktig for bedriften fordi:
- Det er stor trygghet i at hjemmesiden er bygget på en solid grunnmur som alltid er oppdatert og uten tekniske problemer
- Levetiden til hjemmesiden vil være lang da WordPress-plattformen kontinuerlig blir oppdatert i henhold til dagens krav til teknologi, design og funksjoner.
- Det vil alltid være noen som kan utføre endringer og oppdateringer på hjemmesiden.
- Hvis bedriften selv ønsker å utføre endringer og legge til innhold kan det gjøres uten kunnskaper om koding.
6. Hjemmesidens levetid
For en stor investering som nye hjemmesider er det viktig å ta sidens levetid i betraktning.
Normalt vil en hjemmeside med noen års mellomrom kreve visuelle og funksjonelle oppdateringer i henhold til hva som er betraktet som en god og moderne hjemmeside. Da er det viktig at nettsiden er bygget på et grunnlag som gjør at den enkelt kan oppgraderes ved behov.
WordPress har eksistert siden 2003 og leverer fortsatt til forventningene om hvordan gode nettsider skal se ut og oppleves. Slik vil det med all sannsynlighet også fortsette å være i fremtiden.
Ved å velge WordPress hjemmesider er bedriften heller ikke er låst til en bestemt person eller firmaet som har utviklet sidene. Det vil alltid finnes noen som kan utføre endringer og oppdateringer på hjemmesiden hvis og når det vil behøves i fremtiden.
På tide med forandring?
Nå håper jeg du har fått en god innsikt i hva bedriften bør vite om før dere setter i gang prosessen med å få laget nye hjemmesider.
Utvikling og lansering av nye hjemmesider markerer på mange måter et nytt kapittel for bedriften og ofte kan det ha stor og positiv innvirkning på driften av selskapet.
Vi har lang erfaring med å utvikle hjemmesider som skaper kunder og leads. Hvis du går med tanker om å investere i nye hjemmesider tar vi gjerne en uforpliktende prat med deg!