Det er en klar og distinkt forskjell på inbound marketing og SEO. Inbound marketing er en helhetlig strategi for å tiltrekke seg besøkende, konvertere til leads, bearbeide leads til kunder og begeistre dem til promotører av din bedrift. SEO er en metode for å komme høyere i Googles søkeresultater ved å optimalisere nettsidene for de søkeordene du ønsker rangering for. SEO er altså bare en av mange metoder for å oppnå de målene du har satt for den digitale markedsføringen. Det er en god metode for å øke salg gjennom digitale kanaler. Ønsker du derimot å ta i bruk en strategi som virkelig gir deg vekst og økt salg? Da er inbound marketing noe for deg.

Det hele går ut på å hjelpe potensielle kunder gjennom hele kundereisen. Fra de ikke vet hvem du og bedriften din er i det hele tatt, til de blir bevisst på på produktet eller tjenestene dine. Videre følger man kunden gjennom vurderingsfasen og helt frem til de er klare for å bestemme seg. Gjennom hele reisen vil vi dele relevant innhold med våre leads slik at vi stadig flytter dem lengre ned i salgstrakten. Vi ønsker å tiltrekke besøkende, konvertere dem til leads, bearbeide dem til kunder og begeistre dem slik at de blir gode ambassadører for bedriften vår. Det er det som er inbound metodikk. Med dette i tankene skal vi nå se på hva forskjellen på inbound marketing og SEO faktisk er.

Hvordan komme høyere på organiske søk?

Det finnes ikke et bedre sted å gjemme virkelig godt innhold enn på side 2 av et Google søk. Det er nesten ingen som går videre til side to. Det er den største grunnen til at alle jobber med å få en høyere rangering i det organiske søkeresultatet. Vi vil alle være synlig på nett, men det er ikke plass til alle. Derfor må vi alle ha en god strategi for å rangere på de nøkkelordene vi ønsker.

For konvensjonell digital markedsføring er det søkemotoroptimalisering (SEO), som det heter, som skal heve rangeringen. SEO handler om å finne frem til de søkeordene du ønsker å rangeres for å bruke disse slik at Google kan crawle siden din. I dag gjelder det ikke bare å bruke nøkkelord taktikken. Det i dag også flere andre elementer som spiller inn. Autoriteten til siden, hvor gammel den er. Hvor mange backlinks den har er også en meget viktig faktor. Derfor gjelder det også å få linker fra andre nettsider til din nettside. Sosiale medier er også en viktig faktor for SEO. Flere delinger på de forskjellige sosiale mediene gir deg bedre SEO.

Inbound marketing bruker også søkemotoroptimalisering for å rangere høyere på Google søk, men gode inbound byråer legger så mye mer i det en kun SEO. Det første du skal gjøre er å lage kjøper personas. Det er en semifiktiv fremstilling av din optimale kunde. På bakgrunn av din kjøper personas vet du søkeordene dine. Samt innholdet du publiserer er tilrettelagt for hvert steg i kundereisen. Denne strategien fører til flere leads og en høyere konvertering enn vanlig markedsføring.

Hvordan er blogg forskjellig for de to?

For vanlig SEO er formålet til blogg å rangere for søkeord du ønsker. I tillegg til at du indekserer flere sider slik at Google har mer å crawle. Du produserer derfor blogger på bakgrunn av de søkeordene du har og hvilke utfordringer målgruppen din har. Det i seg selv er bra, men det er vanskelig å få høye konverteringer fra denne taktikken.

For inbound marketing produserer vi ikke blogger bare for å rangere på søkeord. Vi produserer dem som en følge av kundereisen til våre personas og etter workflows. For å kunne gjøre dette mer effektivt bruker vi marketing automation i Hubspot-plattformen. Dermed kan vi bearbeide våre leads med bloggene, som blir sendt automatisk ut som e-poster. I tillegg til blogger vil vi dele annet innhold som e-bøker, maler og case studies, som et ledd i workflowen. Bloggene er tilpasset utfordringene og kundereisen til våre personas.

Inbound marketing tar for seg temaklynger

Det siste innen inbound marketing og SEO er temaklynger. Det er en taktikk de beste inbound marketing byråene bruker i dag. Temaklynger er en rekke tema-baserte blogger som skal besvare bransjespørsmål, personas utfordringer og vanlige feiltolkninger. Bloggene er bygget opp rundt et spesifikt tema og hvert emne er sterkt tilknyttet med det innholdet som dekker et primær produkt eller tjeneste du ønsker å rangeres for. Fordelene med denne taktikken er mange:

  1. Den når strategisk ut til de riktige potensielle kundene ved å tilby løsninger på utfordringer
  2. Temaklynger strukturerer innholdet slik at det er lettere for Google å crawle nettsidene og det tar mindre tid
  3. Det fremmer SEO for både kjerne siden og bloggen.

Denne taktikken fører til at flere har mulighet til å se innholdet og bloggene dine, og ved å svare på deres utfordringer vil også flere lese dem. Det fører igjen til at du får en høyere autoritet på siden din og Google vil rangere deg høyere.  

Det er en klar og tydelig forskjell på inbound marketing og SEO som du ser. Inbound marketing er en helhetlig strategi for å skape vekst gjennom taktikker som SEO og andre. SEO derimot er kun, og det er ikke bare kun, men en viktig taktikk for å oppnå de målene vi setter.