Tidligere var det søkemotoroptimalisering (SEO) som sørget for at bedriften din ble funnet på nettet. De senere årene har internettbruken skutt i været og forbrukeres atferd er forandret. Mye av det skyldes den dingsen alle går rundt med i lomma, vesken eller hånden. Du gjettet riktig! Jeg tenker på smartmobilen. I dag ønsker forbrukere å finne informasjon på nettet. Kjøpsbesluttningen kommer gjerne etter en lang prosess med undersøkelser av ulike merkevarer. Så hva har dette med inbound marketing og merkevarebygging å gjøre? Det skal vi se nærmere på i dagens blogg.

 

SEO vil fortsatt være en viktig taktikk for å knytte forbrukere og selgere, men vi ser en vridning. Markedsføringsautomasjon og inbound metodikken knytter forbrukerne til en merkevare på en helt ny måte. Ved å knytte relevant innhold med de riktige forbrukerne til riktig tid. Et resultat av denne vridningen er at SEO alene ikke klarer å tilby den samme verdien for bedrifter som sertifiserte inbound marketing-byråer gjør. Vi skal derfor se på topp fire måter inbound marketing knytter merkevare til kunder.

Markedsføringsautomasjon i sosiale medier

Vi markedsførere bruker mye tid på å planlegge hva som skal postes i sosiale medier, og innhold skal gjerne publiseres i mer enn en kanal. Vi kommer ikke utenom det å bruke sosiale medier. Det er en fantastisk mulighet for å snakke med potensielle kunder og dele kvalitets innhold. For at vi skal kunne jobbe effektivt og ha god kontroll over de forskjellige kanalene kreves det automatisering

Det finnes en rekke plattformer for markedsføringsautomasjon, og vi har nevnt noen av dem tidligere. I denne bloggen skal vi fokusere på Hubspot og hvordan denne plattformen gjør hverdagen enklere for deg og meg. Denne plattformen gir deg mulighet til å analysere alt og følge hele kundereisen til dine potensielle kunder.

Du kan se hvilke sosiale medier de bruker, hvilke innlegg som engasjerer og du kan sette opp strømmer med deres aktiviteter. Dette gir deg en unik mulighet til å utvikle og publisere innhold som dine leads og kunder liker.

Landingssider

Ønsker du å drive en slagsdrevet strategi er det vanskelig å komme utenom innholdsmarkedsføring og markedsføring med fokus på resultater. I inbound metodikken har landingssider en sentral rolle i det og konvertere besøkende til leads og leads til kunder.

Det er en egen kunst å lage gode landingssider, og det er mange som mistolker selve konseptet. I dag er det fortsatt mange som bruker helt vanlige sider på nettsiden til dette formålet. Når vi lager landingssider er det dedikerte sider som kun har som formål å konvertere en kunde til å utføre en bestemt handling. Handlingen kan for eksempel være å laste ned en sjekkliste, mot at vi får personens e-postadresse i bytte. Det er viktig å huske at hovedformålet med en landingsside er nettopp det å konvertere. Vi ønsker alltid å konvertere! Dedikerte landingssider gjør det også enklere for oss å måle og analysere data fra siden. Analysene kan vi igjen bruke til å optimalisere siden for å øke konverteringen.

Blogging

Blogging er et ord vi sjelden kommer unna når det diskuteres digital markedsføring og inbound marketing. Formålet med å blogge er å tiltrekke besøkende, leads og kunder til nettsiden. En annen viktig effekt er at man styrker merkevaren samt posisjonerer bedriften som eksperter innen fagfeltet. I tillegg er det viktig for å gi domene autoritet. Slik at man rangerer høyere organisk hos søkemotorene.

En blogg må tilpasses det publikummet du ønsker å nå. Et viktig grep vi gjør er å lage kjøper personas. Deretter lager lager vi en innholdsstrategi som følger kundereisen til våre personas. På den måten klarer vi å tilby innhold som er relevant for kundene i hvert steg av kjøpsprosessen. Bloggen skal utformes slik at potensielle kunder enkelt kan kjenne seg igjen i form, språk og utfordringer. Slik at vi hele tiden kan bevege våre potensielle kunder nedover i salgstrakten. Med en god innholdsstrategi hvor du tar for deg utfordringer og behov dine kjøper personas står ovenfor. Vil du kunne øke salget av dine produkter eller tjenester.

SEO som kan brukes til å måle ROI

For mange er det ikke like lett å se den direkte korrelasjonen mellom salg og søkemotoroptimalisering (SEO). Uten gode systemer for å analysere data, er dette noe som ofte faller gjennom. Det gjør det også vanskelig for mange bedrifter å investere i SEO, da det blir for vanskelig å regne hjem gevinsten fra investeringen. Her kommer en plattform som Hubspot nok en gang til nytte. Her er mulighetene så gode for å måle alle steg dine leads tar, at det er enkelt å vise til hvilke sider som har ført til konvertering, og på den måten er det enkelt å vise til return of investment (ROI).

Det er liten tvil om at dersom du ønsker at bedriften din skal være lett å finne på nettet, er det nødvendig å investere i SEO. Ellers vil din nettside gjemme seg på det tryggeste stedet i verden, side 2 og utover på en søkemotor. En god SEO strategi er også med på å bygge merkevaren sammen med inbound metodikken.

Hvordan kan inbound marketing hjelpe?

Det å bygge en merkevare er ikke noe som gjøres over natten. En god strategi må ligge i bunn, og markedsføringen skal være i den tonen og uttrykket bedriften ønsker å fremstå. Inbound marketing og merkevarebygging henger derfor godt sammen. Inbound strategien ligger i bunn og bedriften din vil fremstå som en ekspert innen fagfeltet deres, som en følge av det innholdet du deler. For det handler om å tiltrekke, konvertere og bearbeide potensielle kunder og kunder med automatiserte e-poster, samt tilby dem premium innhold som e-bøker. Med innføringen av GDPR er det også viktig å tenke over hvordan bedriften fremstår og håndterer de nye reglene. Inbound marketing gjør jobben med GDPR for markedsførere enklere. Alt i alt er inbound marketing og merkevarebygging tett knyttet opp mot hverandre og inbound marketing er en god måte å bygge merkevare.