I markedsførings-verden kan vi plassere de fleste markedsførings-taktikkene inn i én av to kategorier: Outbound marketing (Forstyrrende markedsføring) og Inbound marketing (Markedsføring på kundens premisser)

Markedsføringen som faller innenfor den forstyrrende kategorien er tradisjonelle former for markedsføring som kalde telefonsamtaler, e-post utsendelser til kjøpte lister, reklamefilmer, pop-up reklame og annonsebannere.

Markedsføring på kundens premisser derimot, Inbound Marketing, er en mer brukervennlig og effektiv måte å tiltrekke seg flere kunder på. Istedenfor å forstyrre målgruppen ved å trenge seg inn på dem, handler Inbound marketing om å vite hvem de potensielle kundene til bedriften er – og så tilby dem innhold de faktisk søker etter på nett. På denne måten lar du bedriften din bli funnet av et publikum som aktivt leter etter svar på utfordringer som bedriften din kan hjelpe dem med.

 

Dagens kunder er blitt eksperter på å ignorere reklamebudskap

Ifølge Hubspot blir en gjennomsnittlig person eksponert for mer enn 2000 markedsførings-budskap i løpet av en dag. Som et resultat av dette har vi som mottakere blitt flinkere til å slette oss selv fra nummeropplysninger og e-postlister. De fleste av oss har rett og slett lært oss å mentalt blokkere ut de fleste av disse forstyrrelsene som dukker opp iløpet av dagen, enten det er på bussen, på radio, TV eller nett. 

Ikke bare betyr dette at budskapet til bedrifter ikke kommer frem slik man ønsker, men det betyr også at mange bedrifter bruker store deler av markedsføringsbudsjettet på å annonsere mot feil publikum. Dagens kunder ønsker rett og slett ikke å bli solgt til. De ønsker å lære nye ting og finne løsninger på utfordringene sine.

Dagens kunder gjør sin egen research

I dag orienterer kunder seg annerledes enn tidligere, og stadig færre ønsker å bli kontaktet av selgere i vurderingsfasen før et kjøp. Der det tidligere var selgeren som var kundens største kilde for informasjon, oppgir i dag kun 15 prosent at selgeren er den viktigste informasjonskilden ved en kjøpsavgjørelse.

Når en person skal foreta et kjøp i dag, enten det er som privatperson eller innkjøper i bedrift, gjør hun eller han et søk på nettet. En undersøkelse utført så tidlig som i 2012 av Fleishman Hillard viste at hele 89% av kjøpsprosesser starter med et søk på nettet. At denne prosentandelen har økt siden den gang er under liten tvil, med tanke på eksplosjonen som har vært i bruk av smarttelefoner og i senere tid stemmesøk.

Bedrifter som ikke samhandler med publikum i øyeblikket de gjør research, går derfor glipp av store forretningsmuligheter. Ved å publisere innhold av høy kvalitet i form av blogg, e-bøker, sjekklister, og video som faktisk hjelper kundene gjennom kjøpsreisen vil bedriften kunne:

  • Tiltrekke flere relevante kunder til nettsiden via søkemotorer og sosiale medier
  • Konvertere flere til å bli kvalifiserte leads som salgsavdelingen kan følge opp
  • Posisjonere bedriften som en ekspert eller tankeleder innen fagfeltet og bransje
  • Styrke merkevaren til bedriften ved å gi kundene en mer behagelig kjøpsopplevelse på deres egne premisser.

 

Anbefalt for deg:


Komplett guide:  Slik kommer du i gang med blogg for bedriften 


 

 

Inbound marketing skaper tillit

 

rawpixel-651370-unsplash-compressor

 

Mennesker handler av folk de stoler på. Den grunnleggende idéen bak Inbound Marketing er derfor å skape tillit mellom bedriften og publikum. Nøkkelen til suksess er når bedrifter klarer å få frem at de forstår utfordringene til publikum, og at de vet hvordan man kan løse det på best mulig måte.

 

Bedrifter må selge på samme måte som kundene kjøper

Med mindre navnet ditt er Warren Buffet og bedriften din heter Coca Cola, så har du begrensede markedsføringsbudsjetter å forholde deg til. Når vi vet at kundene har lært seg måter å blokkere ut budskapene i tradisjonelle merkevare-kampanjer, så er vi nødt til å tenke annerledes på markedsføringen. Og det er her inbound marketing tilbyr et mindre kostbart og mer effektivt alternativ. Som markedsføringsguruen Guy Kawasaki sier det;

 

 

“If you have more money than brains you should focus on outbound marketing. If you have more brains than money, you should focus on inbound marketing”