Forrige uke tok jeg for meg forskjellen på retargeting og remarketing. Denne uken skal vi dypdykke litt i retargeting. For det er et spennende felt og det kan hjelpe oss med å øke konverteringen. Hvordan forklare det på en enkel måte? Retargeting er en metode for å vise annonser til personer som har besøkt siden din, men som enda ikke har konvertert. Vi kan med det tiltrekke oss de som har sluppet unna.

Hvordan virker retargeting?

Det er egentlig såre enkelt og krever bare litt teknisk forståelse, som vi alle sitter på. Du vet den boksen som dukker opp i bunn på nesten alle sider? Den som gir en advarsel om at siden bruker cookies. Ja, den har du nok sett flere ganger, også på vår side. Den forteller at siden tar i bruk cookies, og det bruker vi til blant annet retargeting.

For å ta i bruk cookies på din nettside må du først plassere en liten kode på siden. Denne lille koden kjenner du kanskje som pixel. Det er pixel’en som plasserer en anonym cookie i nettleseren til personen som besøker nettsiden.

De besøkende er nå merket og cookie ID’en leveres til din retargeting leverandør. For i dag er det flere leverandører som leverer denne tjenesten. Annonsene vil nå vises til besøkende på din side som møter kriteriene du har satt.

Kriterier

Det er mulig å sette opp kriterier for hvem av de besøkende annonsen skal vises til. Det er viktig å sette kriteriene riktig. For da vil du ha mulighet til å levere mer relevante annonser og få en høyere konverterings rate.

Du har kanskje opplevd at enkelte annonser forfølger deg og vises hele tiden. Annonsene kan kanskje virke litt aggressive. For å unngå at annonsene skal være nettopp aggressive er det mulig å sette tak for hvor mange ganger en annonse kan vises i løpet av en dag. Det er også mulig å sette grenser for hvor lenge en cookie-ID er i listen din. Det finnes også andre kontroller for å unngå at annonsen er for aggressiv.

Husk! For at remarketing i Google skal fungere må listene som du ønsker å bruke inneholde mer enn 100 unike cookie IDs. Det er først når du har 100 cookie ID’er at listen blir aktiv.

Lær hvordan du oppretter publikum i Google Analytics her!

Hvor kan du bruke retargeting?

Det finnes i dag flere leverandører som leverer retargeting eller remarketing som enkelte kaller det. Den vanligste er Google Remarketing og den gjør det mulig for deg å forfølge besøkende på din nettside i Google Display nettverk og hos deres partnere. Det gjør at du får en god eksponering av dine annonser flere steder på nettet.

Det er også mulig å kjøre retargeting på Facebook. Du har kanskje lagt merke til det at du får opp annonser fra sider du nettopp har besøkt. Muligheten har blitt ganske så gode på Facebook og det er med å drive opp kunnskapen til din merkevare.

Den siste aktøren som har kommet inn i med annonser som forfølger en bestemt grupper er LinkedIn. De lanserte tidligere i år det de kaller Matched Audience. Der du kan målrette annonser mot dem som har besøkt siden din og du kan last inn lister over dem du ønsker å målrette mot.

Hvorfor bruke denne metoden?

Studier viser at kun 2 % av dem som besøker en hjemmeside faktisk konverterer. Med det mener jeg at de legger igjen sin e-post adresse, telefonnummer, bestiller eller kjøper noe. Det betyr at 98 % forlater hjemmesiden uten å foreta en handling, men de har kunnskap til deg.

Med retargeting er det mulig å plassere annonser foran de 98 % som har besøkt din side, men ikke utført en handling. Det gjør at du har muligheten til å tiltrekke deg disse personene som allerede kjenner til deg og ditt produkt. Det viser seg at folk er mer villige til å konvertere når de kjenner et produkt. Derfor er det viktig å kunne plassere annonser flere ganger foran samme person. Slik at de blir bedre kjent med produktene og mer tilbøyelig til å konvertere.

Hvordan skal du lykkes med retargeting?

Så kommer dette viktige spørsmålet: ”Hvordan skal jeg lykkes?”. For det er ikke bare å sette i gang og håpe på det beste. Du må gjøre en skikkelig jobb utav det, og du kan ikke bare kjøre det alene. Retargeting skal alltid kjøres sammen med annen markedsføring. En god kombinasjon er å kjøre dette sammen med inbound og outbound markedsføring. Da er det enklere å få den effekten du ønsker.

Det er også viktig å tenke på hvordan annonsene skal se ut og tilpasse budskapet etter hvem du ønsker å nå. Derfor er det så viktig å lage publikum i Google Analytics før du setter i gang, og slik bør du tenke når du lager annonsene.

  1. Lage annonser som er relevante for det dine besøkende leter etter.
  2. Skal inneholde noe som får dem til å komme tilbake

Retargeting er et viktig verktøy for å kunne optimalisere konverteringen. For som jeg nevnte er det kun 2 % av de besøkende som konverterer. Da må vi ha en mulighet til å hente dem tilbake, og det er det vi kan med denne metoden. Før du begynner bør du tenke helhetlig å sette opp en fullstendig strategi. Gjør du dette vil du kunne lykkes og konvertering vil kunne øke. Føler du at dette blir litt mye kan du ta kontakt med våre spesialister her.