Hvorfor bruke Google Adwords?

Hele 90 % av alle kjøpsprosesser starter ved et søk i en søkemotor, og de fleste søk starter på Google. Faktisk gjøres det hele 3,5 milliarder søk på Google i løpet av en dag, og mange av de søkene kan være på tilsvarende produkter som du leverer. Med alle de søkene er vi rett og slett nødt til å være på Google og bruke Google Adwords. For hvem vil vel miste mulige kunder på å ikke være tilstede når et søk blir gjort?

Dette gjør at Google er kanskje det mest effektive stedet for salg og markedsføring. Heldigvis legger også Google til rette for at vi skal kunne annonsere i deres kanaler og hos deres samarbeidspartnere. De tilbyr oss også mange gode verktøy gratis for at vi skal kunne annonsere, men så tjener de også store penger på det og det kan også vi gjøre om vi bruker det riktig. Det fine med å bruke Google Adwords og Google Søk Nettverket er at du ikke betaler noe før det klikkes på annonsen din.

Google søk

For å finne frem til de riktige produktene på nett bruker vi søkeord. Det kan være helt eksakte søkeord, som Samsung Galaxy S8, eller det kan være mindre eksakte ord som liten bil. Selger jeg små biler som Toyota Yaris vil det være veldig interessant for meg å kunne vise en reklame for akkurat den bilen ved søk på liten bil. I tillegg til å vise annonsen ønsker jeg også og tilby bestilling av prøvekjøring. Ved å lage annonse i Google Adwords og legge det ut på Google Søk Nettverket er alt dette mulig.

Det samme gjelder for Samsung Galaxy S8. Her ønsker vi kanskje å vise den potensielle kunden hvor nærmeste butikk ligger. Slik at kunden enkelt kan besøke butikken og kjøpe mobilen. Det er viktig å hele tiden tenke på at vi skal gjøre det enklest mulig for kunden å finne relevant informasjon om det de søker etter.

Vi kaller det å legge til bestilling av prøvekjøring og hvor man kan finne den nærmeste butikken for annonse forlengere. De kan være veldig viktige å ta med når du lager annonsen. For det er med på å gjøre din annonse mer relevant for kunden.

Kvalitet er viktig

Jeg har nevnt det et par ganger tidligere. Annonsene vi lager skal være relevante, de skal gå til riktig landingsside og de skal ha god tekst. Hvorfor er det sånn lurer du kanskje? Grunnen til det er at det øker kvaliteten på annonsen og dermed blir annonsen billigere og den kan komme høyere opp.

liten bil google eksempel

Har du lagt inn ordet liten bil som et søkeord i Google Adwords vil det konkurrere med andre som også har lagt inn dette søkeordet. Når noen så bruker søkeordet liten bil setter Google sine algoritmer i gang. De finner hvem som har valgt å annonsere ved søk på liten bil. Deretter er det en auksjon mellom annonsørene, og Google vurdere disse tre hovedfaktorene:

 

  1. Ditt bud – Hvor mye ønsker du å betale for å vises. Her kan du velge mellom manuelle bud eller automatiske bud.
  2. Kvaliteten på annonsen din – Google regner ut en kvalitetsscore på din annonse utfra relevansen og landingssiden. Det skal være verdifullt for den som søker.
  3. Hvor stor innvirkning vil dine annonse forlengninger ha – Når du setter opp en annonse er det mulig å knytte til annonse forlengninger, som kan sende søkeren til andre relevante sider på din hjemmeside.

Det er altså ikke bare hvor mye du byr som er med på å bestemme hvilken plassering du får. Det er også kvalitet og innvirkning av annonse forlengerene. Vi kan altså redusere annonse kostnadene med å heve kvaliteten. I tillegg kan vi få første plassen selv om vi ikke betaler mest. Disse faktorene viser at det er særdeles viktig å ha god kontroll på sin Google Adwords konto.

Ønsker du hjelp til å vurdere din Google Adwords konto? Så kan du kontakte oss her.