Hvordan bruke maler i MailChimp?

Mailchimp er et svært godt verktøy for å sende ut automatisk epost til potensielle kunder, og gjør jobben enklere for deg eller din markedsavdeling. Har du planer om å drive med e-postmarkedsføring bør du sjekke ut Mailchimp eller andre e-post leverandører, som Make Newsmail.

Mange synes at Mailchimp og lignende systemer har for lav prosent av mail som åpnes, men det er fortsatt viktig å sende ut epost. Selv om dine mottakere ikke åpner mailen blir de eksponert for din bedrift i form av varsel om ny mail, og bare det er med på å skape bevissthet å rundt din bedrift. Du er ”top of mind” til dine leads. Det har en stor verdi i seg selv og er med på å styrke merkevaren.

Automatiske e-poster

Når en først har bestemt seg for å opprette en konto og skal sende automatiske mail ut til leads dukker det store spørsmålet opp. Hvordan skal en utforme selve mailen? Heldigvis finnes det enkle måter å sette opp flotte maler for dine automatiske eposter. Her er de forskjellige metodene:

  1. Bruk en mal som er forhåndslagd. Her kan du enkelt legge til bilder og innhold i et responsivt design.
  2. Du kan velge å bruke et tema. Dette er maler som er satt opp for deg, men du har mulighet til å endre farger, font, bilder og du kan legge til eller ta bort elementer slik du selv ønsker. Her kan du finne et godt utgangspunkt for dine utsendelser.
  3. Den siste er kanskje den vanskeligste og det krever endel forståelse for HTML-koding, men her har du mulighet til å få en helt unik mal. Du kan kopiere og lime inn HTML-kode rett inn eller så kan du også laste den inn som en ZIP-fil. Det er ikke bare lett å sette seg ned og lage en mal helt på egenhånd, men det er fullstendig mulig. Sjekk gjerne ut Mailchimp sin egen guide til HTML-koding av mail.
screenshot epost email

Hvordan bygger du en mal?

Har du lyst til å prøve å lage din helt egen mal? Da trenger du litt forkunnskap før du setter i gang. Heldigvis har Mailchimp laget gode veiledninger for hvordan man kan designe egne maler. Under kan du se hva du må kunne for å bygge din egen mal:

  1. HTML
  2. Mailchimp sitt språk for maler
  3. CSS styling
  4. Deklerasjons blokker
  5. Bakgrunns bilder
  6. Område for å redigere innhold
  7. Område for å redigere bilder
  8. Område for innhold som repeteres
  9. Område for innhold som kan gjemmes
  10. Område for innhold som er variabelt
  11. Merge tags
  12. Eksterne linker

Hvordan få en god layout?

Det viktigste uansett når du skal lage din egen mal er hvordan designet er. Det skal skape engasjement hos dine leads og det er derfor viktig og følge noen enkle regler for design.

  1. Skape oppmerksomhet
  2. Interesse
  3. Ønske
  4. Handling

Bruker du dette oppsettet har du gode muligheter til å fange oppmerksomheten til dine leads. Da har du en enda bedre sjanse til å konvertere dine leads til kunder og er det ikke det vi alle ønsker? Så nå er det bare å sette i gang å designe din helt egen Mailchimp mal!

Ta kontakt for hjelp med digital markedsføring!