Hva er søkemotoroptimalisering?

Hva er søkemotoroptimalisering, hvordan brukes det og hvordan kan det hjelpe meg? Det er spørsmål mange stiller seg. Vi begynner med det enkle, hva er søkemotoroptimalisering? På engelsk heter det search engine optimalization (SEO), og det hele går ut på metoder for å bedre synligheten for nettsider i søkeresultatene hos søkemotorer.

Med en god SEO vil dine sider komme øverst eller høyt oppe på resultatlistene ved søk. I dag baserer ikke søkemotorene seg bare på søkeord, men også på tillit, kvalitet og delinger i sosiale medier.

Det betyr at vi ikke lengre kun kan fokusere på søkeord på de sidene vi ønsker å få øverst, men også på det vi har inne på nettsidene og i tillegg gjelder det å bli delt på sosiale medier.

En annen ting som er viktig å ta med seg i denne delen er at din nettside MÅ VÆRE RESPONSIV. Det betyr at din nettside må fungere like bra på mobil som den gjør på desktop, om den ikke gjør det vil du bli straffet av søkemotorene.

Det er viktig å tenke helhetlig når man jobber med digital markedsføring, og søkemotoroptimalisering er en viktig del av den totale pakken.

Kjetil Fagereng

Følg Googles retningslinjer

Det er ingen tvil om hvilken søkemotor som er den største i dag og hvilken det er viktigst å forholde seg til. Det er Google som er den store og det er derfor viktig å følge med på hva Google sine algoritmer premierer og hva de straffer.

Det er viktig å huske at en nettside ikke skal lages med tanke på søkemotoroptimalisering, men at den skal lages for kunden. Det er alltid kunden som skal være hovedfokuset, men det er viktig å tenke på søkeoptimaliseringen også. Derfor bør en tekst på en side alltid skrives for at den skal interessere kunden eller leseren. For er den interessant vil den også gjerne bli premiert med delinger i sosiale medier og kanskje bli linket til gjennom andre nettsider. Det er ting som den nye Google algoritmen premierer.

 

Hvordan skape tillit hos Google?

For å skape tillit hos Google og dermed komme høyere opp i søk er det viktig å se på disse faktorene.

 

Alder – Hvor gammel er din side? En ny side vil ha lavere tillit enn en gammel side. For Google kjenner ikke til de nye sidene. Dette er en faktor det er vanskelig å gjøre noe med før det har gått noe tid. Har du en ny side er det viktigere å se på de to neste.

Innhold – Det er viktig at din side inneholder kvalitet, og med det menes ting som kan deles. Blir det materialet du har på siden delt vil Google oppfatte kvaliteten som høy og du vil bli premiert. Det gjelder også for neste punkt og disse to punktene henger derfor litt sammen.

Autoritet – Google vil sjekke om din side er en side som andre stoler på. Måten de gjør det er å se om din side linkes til fra andre sider. Dess flere sider som linker til din side dess bedre er det.

Verktøy

For deg som utvikler egne nettsider i Worpress vil utvidelsen SEO by Yoast være et viktig verktøy for å sjekke SEO for dine sider. Vi bruker denne utvidelsen flittig selv og vil absolutt anbefale bruk av denne. Denne utvidelsen gir deg score på hvor god SEO du har på den siden du jobber med, og er på den måten uunnværlig når du utvikler hjemmesider.

Tidligere baserte stort sett søkemotoroptimalisering seg om gode søkeord. Som jeg skriver i denne artikkelen er det flere ting søkemotorene ser på i dag, men søkeord er fortsatt viktig for en god SEO-score. Det er ikke alltid like enkelt og klekke ut de gode søkeordene, men heldigvis har vi gode verktøy som kan hjelpe oss med søkeord. Slik at vi slipper å stange hodet i veggen altfor mye. For det kan være krevende å komme i gang av og til med gode søkeord. Under finner du linker til noen gode sider som kan hjelpe deg.

Google Keyword Planner

Bing Keyword Research

Ubersuggest Keyword Tool

Nettbutikk

Driver du nettbutikk er det viktig å skrive litt om sine produkter. Det trenger ikke være lange avhandlinger, men en liten tekst som forklarer hva produktet ditt er. Det er viktig å ha i bakhodet at du ikke vil komme høyt opp på søk om du bruker produktbeskrivelsen fra leverandøren. For mest sannsynlig har ikke de andre som driver nettbutikk heller skrevet egne tekster. Derfor må du skrive egne tekster om produktet for å komme høyere opp hos søkemotorene.

Hvordan hjelper søkemotoroptimalisering deg?

Det er vanskelig å si om SEO alene vil hjelpe deg mye, men det er en viktig del av den totale pakken. Uten SEO vil det være vanskelig å skape organiske søk, og det er veldig viktig å skape organiske søk. Setter du SEO sammen med e-post markedsføring, sosiale medier, betalte annonser og betalte søkeord, vil du kunne øke trafikken mot dine nettsider betraktelig og konvertering av kunder. Det er hele tiden viktig å tenke på det hele bildet og ikke bare hver ting for seg selv.

Med god SEO på dine nettsider vil du være godt på vei, og du vil øke den organiske trafikken inn mot nettsiden din, men husk og optimalisere de andre kanalene også.

Les mer om hvordan vi kan hjelpe deg med SEO her.

Ta kontakt for hjelp med digital markedsføring!