Det er ingen grunn til å la e-postmarkedsføring dø ut helt enda. For e-postmarkedsføring er fortsatt den taktikken som gir best resultater i form av ROI. I tillegg ønsker faktisk folk heller å motta reklame på e-post fremfor det å få plassert en annonse foran dem. Grunnene jeg nevner her er mer enn nok til at du bør fortsette eller sette igang så snart du kan. Derfor ønsker jeg å gi deg våre beste tips for å bli en bedre e-postmarkedsfører.

#1 Følg GDPR

2018 vil bli et mer utfordrende år for oss som driver med e-postmarkedsføring. Mange har spådd e-postmarkedsføringens død, men det vil ikke skje. Sannheten er at du som e-postmarkedsfører kan bruke GDPR til din fordel. Så lenge du følger alle regler som kommer vil du faktisk kunne bli en bedre e-postmarkedsfører. Du må bli flinkere til å innhente personopplysninger. Det gir deg muligheten til å segmentere bedre og dermed kan du treffe målgruppen bedre med budskapet ditt.

#2 Bruk riktige skjema

Dette er et punkt som er en forlengelse av punktet ovenfor. For å følge de nye GDPR-reglene, er det nødvendig å endre på skjemaene du benytter for å hente inn kontaktinformasjon til nyhetsbrev og annen e-postmarkedsføring. Du skal kun spørre om relevant informasjon og de besøkende må aktivt huke av for å melde seg opp.

Skjema for e-postmarkedsførere med GDPR

#3 Segmentering

Segmentering er noe vi alle kan bli flinkere på og som vi er nødt til å bli flinkere på i 2018. Fordelen med å bli flinkere med segmenteringen er at du kan målrette innhold bedre. Jo mer vi klarer å segmentere listene våre, jo bedre klarer vi å målrette budskapet vi ønsker å få ut. Vårt største mål er å kunne personalisere budskapet helt ned til hver enkelt potensielle kunde. Med bedre segmentering er vi på god vei dit.

#4 Emnefeltet skal være fengende

Det er emnefeltet som bestemmer hvor mange som faktisk åpner e-posten din. Dermed bør den være så god at flest mulig åpner e-posten. En annen grunn til at emnefelt må være godt skrevet og får frem budskapet, er at de rundt 70 % som aldri åpner e-posten, også skal forstå hva du tilbyr. Det er rett og slett en kunst å skrive gode emnefelt. Legg en plan for hva du ønsker å oppnå med e-posten og ikke minst test forskjellige versjoner. På den måten vil du kunne finne den riktige ordlyden, bruken av emojies og lengden.

Beste tips:

  • Haster det: Gi en følelse av at det haster med å benytte seg av tilbudet eller at det kun er få varer eller ledige plasser igjen.
  • Nysgjerrighet: Få mottageren til å åpne e-posten ved å gjøre hun/han nysgjerrig på innholdet, men husk at du ikke skal forlede dem.
  • Tilbud: Gi mottagerne et tilbud de ikke kan motstå.

#5 Gjør e-posten personlig

Markedsførere har aldri hatt større mulighet til å lære om sine potensielle kunder og kunder. Bruker du punktene over som å bruke riktige skjema og segmentering, har du gode muligheter til å gjøre e-posten personlig. Du har mulighet til å vite navnet, jobbstilling, hvor i landet de befinner seg og på hva de lastet ned eller hvilke sider de har besøkt. Denne informasjonen kan du bruke til å gjøre e-posten mer personlig.

Det er flere måter du kan gjøre e-posten mer personlig. Du kan lage personlige emnefelt ved bruk av navn eller en annen type informasjon om personen. Denne taktikken kan føre til at flere åpner e-posten. Ved å bruke personlige data i selve e-post teksten er med på å øke sjansen for at mottagerne faktisk utfører den handlingen du ønsker.

De fleste leverandører av programvare for e-postmarkedsføring har egne måter for å implementere personlig informasjon i e-post. Mailchimp bruker det de kaller merge tags, fornavn = *|FNAME|*. Hubspot bruker tokens, som du kan bruke for de fleste data du har samlet om personen.

Mens Drip bruker det de kaller for Liquid Shortcodes, som fungerer på samme måte som Mailchimp og Huspot sine metoder.

#6 Automatiser e-post

Dette er et punkt som forenkler hverdagen for oss markedsførere. Uten automatiske e-post ville det vært vanskelig å være en e-postmarkedsfører. Som med alt annet innen digital markedsføring er det viktig å legge planer. Har du klare planer vil du også bli mer effektiv. Er du mer effektiv tjener du også mer penger.

Det finnes flere gode systemer som gjør automatiseringen for deg, og mange av dem er gratis. Den mest kjente er Mailchimp. Der kan man ha opptil 2000 e-poster gratis. Har du flere e-poster på listen enn det, finnes det flere gode alternativer, som for eksempel Make Newsmail, et norsk selskap. Det viktigste er at du finner noe som passer deg og at systemet har god rating. En god rating påvirker hvor mange av dine automatiske e-poster som faktisk kommer frem til mottageren. Et system med dårlig rating vil ha færre e-poster som blir levert.

#7 Sett opp workflows

En videreføring av punkt nummer 6. Ved å sette opp workflows automatiserer du mer av prosessen. Her setter du opp handlinger som skal utføres når mottageren åpner, ikke åpner eller trykker på en bestemt link eller knapp. Meningen med å sette opp workflows er å bearbeide leads fra Marketing Qualified Leads (MQL) til Sales Qualified Leads (SQL).

#8 Analyser

Dette punktet gjelder for alle former for digital markedsføring og også for e-postmarkedsføring. Jeg har nevnt det gang etter gang og vil fortsette å nevne det. Analysering av hva innsatsen fører til, er måten å forbedre seg. Uten analyser vil du ikke ha mulighet til å ta beslutninger om hva som fungerer og hva som ikke fungerer.

 

Før du setter i gang en e-postmarkedsføringskampanje er det viktig å sette seg mål for hva du ønsker å oppnå. Vi bruker SMART-mål (Specific, Measureable, Attainable, Realistic og Timely). På den måten kan du enkelt analysere resultatene dine og ta beslutninger basert på tall.

Et SMART-mål kan være: ”Vi ønsker å øke konverteringsraten med 50 %, fra 50 til 75 konverteringer, innen 31.mars 2018.”  Ved å sette spesifikke mål som dette kan du hele tiden prøve å forbedre deg ved analyser for å oppnå målene.

Du er nå klar for å bli en bedre e-postmarkedsfører

Følger du disse punktene kan jeg love deg at du blir en bedre e-postmarkedsfører. Det er ikke så mye som skal til for å bli litt bedre. Bruk de riktige verktøyene, følg reglene for GDPR og sist men ikke minst må du gi mottageren noe av verdi. Gir du dem ikke verdi kan du bruke så gode og dyre verktøy som du vil. Uten at mottageren åpner eller kjøper noen av produktene eller tjenestene dine. Så begynn med å lage noe av verdi for så å følge disse stegene. Da vil du bli en bedre e-postmarkedsfører.

Ta kontakt for hjelp med digital markedsføring!