Har du ofte kontakt med kunder eller deltar i møter? Da bør du ha en LinkedIn-profil som appellerer og som er søkbar. Hvordan kan jeg oppnå det? Du har kanskje sett det når du kikker på profilen din at det er en seksjon som måler styrken på profilen. Styrken på denne måleren baserer seg på hvor mye innhold du har lagt til. Dess mer innhold dess mer søkbar er du.

Få en søkbar LinkedIn-profil

Jeg gjør det ofte selv når jeg skal møte potensielle kunder eller skal møte nye personer. Jeg sjekker dem ut på LinkedIn. Slik at jeg vet litt mer om dem jeg skal møte. Du gjør nok det samme, og det betyr at andre også sjekker ut deg. Derfor bør du ha en så søkbar profil som mulig. I dette blogginnlegget skal jeg gi deg en oppskrift på hvordan din LinkedIn-profil kan bli ”toppklasse”. For det er jo det det heter på norsk.

Styrke måler på LinkedIn-profil

Profilstyrke

LinkedIn analyserer styrken på din profil etter hvor mye innhold du har. Har du fylt opp alle kriteriene de ser etter vil de gi deg en profil i ”toppklasse”. Fordelen med en LinkedIn-profil i ”toppklasse” er at disse blir prioritert i søk. Så er du en person som ønsker å bli funnet av potensielle kunder, mulige samarbeidspartnere, headhuntere eller tidligere kollegaer? Da bør du fokusere på å øke profil styrken din.

 

Oppskriften på ”toppklasse”-profil

Det å få en LinkedIn-profil i ”toppklassen” er ikke så vanskelig som du gjerne tror. Det er egentlig bare å følge denne oppskriften, og fylle inn de 7 trinnene.

#1 Profilbilde

Det er viktig med et profilbilde av mange grunner. Er du først på LinkedIn bør de som søker etter deg ha mulighet til å se hvordan du ser ut. LinkedIn gir også dem med profilbilde et fortrinn, og en profil med bilde er 21 ganger mer søkbar. NB! LinkedIn er et profesjonelt sosialt medium og det bør bilde også avspeile. Så ikke bruk enkle ”selfies”.

#2 Bransje

LinkedIn og de som søker ønsker å vite hvilken bransje du jobber i. Bransje velger du fra alternativet i listen.

#3 Lokasjon

Profiler med lokasjon får ni ganger flere visninger enn profiler uten. Det er en god grunn til å velge og vise denne informasjonen. Lokasjon kan være alt fra område, til fylke eller by.

#4 Sammendrag

Sammendraget er kanskje det viktigste du bruker tid på. For det er her du enkelt kan vise frem din kunnskap og egenskaper. Informasjon som er viktig å få med her er det du har oppnådd og hvilke mål du har. Det kan også være en fordel og få med nøkkelord fra din bransje. Det blir litt som å jobbe med SEO for da fanger søkemotorene deg lettere opp.

#5 Erfaring og stilling

LinkedIn er som en levende CV. Derfor bør du til en hver tid oppdatere LinkedIn med din arbeidserfaring. Den bør inneholde stilling, en beskrivelse av arbeidsoppgavene dine og hvilken rolle du har hatt i selskapet. Du kan øke antall visninger med åtte gangeren om du viser din nåværende stilling.

#6 Utdanning

Som i en CV er det viktig å få med seg utdanningen du har oppnådd. En oppdatert utdanningsdel kan få 11 ganger flere visninger enn en profil som ikke har dette.

#7 Ferdigheter

Her kan du lage en liste over de ferdighetene du har opparbeidet deg over tid. Her er det også mulighet for dine følgere og gi deg ”credits” for ferdighetene. Det er en fin måte på å vise dine styrker i arbeidslivet og det gjør deg mer søkbar. Din profil skal ikke inneholde mindre enn fem ferdigheter.

Følger du denne 7 trinns oppskriften kan jeg nesten love deg at du vil se at antall søk på din LinkedIn-profil vil øke. Gjør du dette, deler relevant innhold og følger grupper som er relevant for din bransje har du en ”toppklasse”-profil. En god LinkedIn-profil kan gi deg muligheter du ikke har tenkt på. Ønsker du å lese mer om hvorfor du bør ha LinkedIn? Kan du gjøre det her.

Ta kontakt for hjelp med digital markedsføring!