Det er mye vi skal tenke over for å bygge opp en god struktur på for SEO. Vi har diskutert det et par ganger før hvordan du kan jobbe med SEO. I denne ukens blogg skal jeg gi deg gode tips for å optimalisere overskrifter. For det er viktig å lage overskrifter som enkelt kan oppfattes av søkemotorene og de må være søkbare. En overskrift som ikke er særlig søkbar har ikke så stor verdi for oss. Men hvordan skal vi komme opp med gode overskrifter? Jeg har nevnt tjenesten AnswerThePublic et par ganger før. Det er et godt verktøy til å finne gode søkbare overskrifter. Trenger du flere tips? Anbefaler jeg å lese videre!

#1 Bruk riktig antall tegn i overskriften

Ja, det stemmer. Det finnes så klart en regel for hvor mange tegn du bør ha med i en overskrift. Det er ikke helt overlatt til seg selv. En overskrift skal inneholde opptil 70 tegn. Om du bruker Yoast vil den fortelle deg om du har brukt riktig antall tegn.

#2 Posisjoner nøkkelord i overskriften

Nøkkelordet eller nøkkelordene bør stå så tidlig som mulig i overskriften. Folk har en tendens til kun å lese de første ordene fra venstre i en overskrift. Derfor må du får frem nøkkelordet så tidlig som mulig slik at de ønsker å lese videre.

#3 Bruk sammensetninger av nøkkelord eller lang halede nøkkelord

Nå tenker du vel først og fremst på hva er lang halede nøkkelord? Det er kanskje ikke et godt norsk ord for long tail keyword, men det funker. Det jeg snakker om her er at det er viktig å ikke bare velge et enkelt nøkkelord. Grunnen er at det er større konkurranse på et enkelt nøkkelord, mens for lang halede nøkkelord er konkurransen mindre. Lang halede nøkkelord består av minst tre fire nøkkelord som er veldig beskrivende for hva du selger. F.eks. om du leier ut hotelleiligheter i Oslo vil nøkkelordet kanskje være ”hotelleiligheter”, mens lang halede nøkkelord vil være ”utleie av premium hotelleiligheter i Oslo”.

#4 Bruk beskrivende ord

Med beskrivende ord mener jeg adjektiv og adverb. Det får overskriften til å høres mer spennende ut og den blir mer søkbar.

#5 Overskrifter som tar for seg lister eller bruker tall

I denne bloggen har jeg valgt å bruke tall overskrift, ”10 tips”. Grunnen til det er at det øker rangeringen i SERP (Search Engine Result Page). Derfor bør du bruke overskrifter som ”5 tips til god helse”.

Optimaliser overskrifter med tall

#6 Bruk bindestrek (-) for å dele nøkkelord

Det er viktig å ta i bruk bindestrek når du skal dele nøkkelord, og grunnen er enkel. Det øker resultatene for søk. Da tar søkemotorene med ord som er delt og ord som henger sammen.

#7 Bruk akronymer for å optimalisere overskrifter

For denne er det viktig å tenke som personen som søker. For hun eller han kan like gjerne søke på ”søkemotoroptimalisering” som på SEO.

#8 Lag egne overskrifter for dine undersider

Lager du ikke egne overskrifter for undersidene blir det vanskelig for SERP å fange opp hva du ønsker å vise på forskjellige søk.

9# Ikke bruk for mange nøkkelord

Bruk kun nøkkelord som er relevant for den siden du lager, og ikke bruk for mange. Det er lett å gå i fellene med å bruke for mange nøkkelord når du skal optimalisere overskrifter. Faren ved å gjøre det er at du kan bli straffet av Goole.

10# Ikke bruk for mange synonymer

Det er fort gjort at ved å bruke for mange synonymer vil du overgå maks grensen for antall tegn. Det fine med Google er at de gjenkjenner synonymer. Du bør heller bruke sekundære nøkkelord for å berike tekst og overskrift.

Så har vi kommet til veis ende i denne ukens blogg også. Det er viktig at vi hele tiden optimaliserer vår SEO. For det er en kamp for å komme på førstesiden av søk på Google, og er du ikke der er det vanskelig å finne deg. For det er altfor få som går videre til side 2. Så bruker du disse tipsene vil du kunne optimalisere overskrifter og øke søkbarheten. Husk at overskriften skal passe til innholdet. Ellers så lurer du bare leseren og det gir ikke fornøyde lesere og det gir en høy bounce rate.

Ta kontakt for hjelp med digital markedsføring!